Naar Wismar

28 juni 2021 - Wismar, Duitsland

Maandag 28 juni

Gisteravond nog tot half elf buiten gezeten. Dan naar binnen en net laatste kwartier van België- Portugal gezien. Ze hadden het zwaar, de Belgen, maar hielden stand maar liepen wel wat gele kaarten en blessures op. Maar wonnen wel met 1-0.

Vanmorgen eerst wat bewolkt maar om 9 uur scheen de zon alweer. Om 9.30 zijn we Lüneberg ingelopen. Een stad die al heel oud is en al in 956 vermeld wordt. Ook zijn er jachtsporen van Neanderthalers gevonden van 150.000 jaar oud. Ook bewoning uit de ijzer en bronstijd. Zoutwinning was vele eeuwen de inkomsten van de stad. De stad ligt op een gipsheuvel en daaronder een natuurlijke zoutlaag.

Ligt aan het riviertje de Ilmeneau dat uitmond in de Elbe. Ten zuiden, de Lüneburger Heide, waar ik als soldaat nog geoefend heb met de AMX tank (1969).

We verbazen ons dat op maandagmorgen al zoveel winkels open zijn. Maar gelukkig nog niet zo druk. We lopen langs de Johanneskirche die van 1289 tot 1470 gebouwd is en de Michaelkirche die van 1376 tot 1418 gebouwd is. Mooie stad die ruim 75.000 inwoners heeft en dus alle winkels aanwezig zijn, van duur naar goedkoop. Op het grote plein staat het oude stadhuis waar de oudste bebouwing uit de 13e eeuw dateert. We lopen nog wat rond maar het wordt behoorlijk warm zodat we terugkeren naar de camper. Op deze reis hebben we niet zoveel tijd om de steden erg goed gaan bekijken en ook de beschrijvingen zullen kort zijn. Bij de camper koffie drinken en de luifel moet even uit omdat er een paar spatten regen vallen. Als de koffie op is maken we de camper reisklaar en na de “ensorgung” vertrekken we om 11.30 uit Lüneburg. Binnendoor, over het Elbe Seitenkanal, de Elbe en het Elbe-Lübeck kanal. Naar Pritzier en zitten achter een vrachtwagen die niet al te snel rijdt. Ook een omleiding, over smallere wegen, dus van inhalen is geen sprake. We willen stoppen om te eten maar op deze binnenwegen geen enkele parkeerplaats. We komen op de A24 en daar kunnen we op een parkeerplaats eten. Het is 30 graden en binnen is het koeler dus daar eten. Na ruim een half uur vertrekken we weer en slaan af naar Schwerin over de 321. Daar tanken we voor 139/L en gaan over de 106 naar Wismar. Van de snelweg tot Wismar mooi heuvelachtig landschap met bossen en akkerbouw. Ook komen we langs de Schweringer  See. Om 14.50 komen we op de camperplaats aan waar 85 campers kunnen staan. We zoeken een mooi plaatsje en installeren ons. Meteen luifel uit en stoelen in de schaduw. Het is veel te warm om nu nog de stad in te gaan. We drinken thee en maken er een rustige middag van.

Ik loop nog wat rond en zie dat om half 5 de camperplaats vol is en nog één Nederlander gezien.

Ik zet de tafel neer en Bep maakt het eten zodat we weer buiten eten kunnen.

In de schaduw is het heerlijk en kunnen ook buiten samen afwassen!

1. Diane Honingh:
    28 juni 2021
    Wat heerlijk zeg! Hier was het gisteren ook prachtig weer, maar rond half 9 ging de hemel open. Niet normaal, wat een regen en bliksem! Vandaag begon zonnig maar vanmiddag trok het aardig dicht, het was wel warm! Ron half 5 regende het even.
    Sanne vandaag gewerkt en Tom had geen programma vandaag. Hij moet woensdag en donderdag nog iets voor school doen, maar daarna is het wel klaar! Fijne avond, kus