Västervik

16 augustus 2021 - Västervik, Zweden

Maandag 16 augustus

Gisteravond eerst TV gekeken naar een film met Elise Schaap in een hoofdrol wat altijd wel leuk is. Daarna wilde Bep haar voorsprong vergroten met scrabbel wat niet lukte dus sta ik op -1

Toen we naar bed gingen was het kraakhelder en fris buiten.

Vannacht geregend en ook vanmorgen regende het en zag het grijs.

We zagen om 8 uur dat er kinderen naar school gebracht werden dus hier zijn de scholen weer begonnen.

Om half negen was het droog en we zagen weer wolken wat perspectief biedt voor deze dag.

Nadat we de camper weer up to date hadden gemaakt vertrokken we om 9.45 om eerst naar de supermarkt te gaan. Alle voorraden weer aangevuld en dan naar de E22. Onderweg af en toe een spatje regen maar het viel mee!

Rotsen, bomen, meren, akkerbouw zagen we toen we door het heuvelachtig gebied reden. Stukje voor Gamleby koffie gedronken op een parkeerplaats. We rijden het laatste stukje verder naar Västervik waar we naar de camperplaats toe rijden. Het gaat hier even anders want je moet eerst naar een site en dan kan je via de creditkaart betalen. Als je eerste rang wilt staan, aan het water betaal je 5 euro meer. Maar wij gaan tweede rang staan, we zijn tenslotte Nederlanders, en dat is ook prima. Ook wij hebben zicht op het water tot er een enorme camper voor ons verschijnt met slide outs aan de zijkanten.

We gaan eerst eten en daarna maak ik een praatje met de Zweedse buren. Ze zijn aan het proberen om met een camper op reis te gaan want ze hadden 5 fietswinkels en zijn nu aan het afbouwen omdat ze allebei 63 jaar zijn. Ook nog over onze reizen gehad en dat zullen zij ook wel in de toekomst willen.

Als Bep klaar is met de afwas gaan we de stad verkennen.

Västervik heeft 21.700 inwoners en heeft een haven met een ferry naar Gotland. Het lag in eerste instantie op de plaats waar nu Gamleby ligt en al in 1275 werd vermeld. Maar Erik van Pommeren

Gaf opdracht om de stad te verplaatsen, in 1433, onder bescherming van het slot Stegeholm. De Denen verwoesten de stad in 1517, maar Koning Gusav Vasa, die in 1548 daar een scheepswerf oprichtte, laat Västervik minder belasting betalen zodat de stad weer opbloeit. In 1612 en 1677 wordt de stad opnieuw door de Denen verwoest maar door export van ijzer en gezaagd hout bloeide het weer op. Er staan nog twee molens hier in Västervik. Er kwam meer industrie, scheepswerven, visserij, molens, houtzagerijen, luciferfabrieken, etc. en het ging de stad voor de wind.

Wij lopen naar de stad, 1,5km, en zien de St Petruskerk die van 1903 tot 1905 gebouwd is. Natuurlijk gaan we daar in en ik maak een paar foto’s. We lopen het stadje verder in met veel winkels en eettentjes en restaurants op de haven. Ook komen we langs het oude Raadhuis waar nu de VVV in zit. Even verder is er nog een kerk (voor de liefhebbers!) de oudste kerk van de stad, de St Gertrude kerk uit 1460. De kerk werd geplunderd en verbrand door de Denen in de 17e eeuw, maar werd herbouwd en was in 1672 klaar. Het orgel is van 1743. Wij zijn daar ook in geweest en best een mooie oude kerk. Was eerst katholiek maar in 1672 Luthers geworden.

We lopen weer terug naar de haven en zien de ruïne van het voormalige kasteel Stegeholm, dat op de dam ligt naar het andere eiland. We gaan zo terug en bezoeken nog enkele winkels en na 1,5km zijn we bij de camper en halen de stoelen er uit en gaan nog genieten van het mooie weer.

Ook drinken we thee en ons wijntje smaakt ook goed op ons eigen terras.

Als Bep om half zeven het eten gaat maken ruim ik ook de stoelen op want het wordt fris buiten.

Er zijn vanmiddag behoorlijk wat campers bijgekomen, de waterkant is geheel bezet en ook de “tweede rang” is vol.

1. Rene Ouderling:
    17 augustus 2021
    Deze is voor Bert. Kwam ik toevallig tegen op marktplaats en ziet er erg goed uit. Het is een MF135 die hebben jullie ook gehad.
    Ben benieuwd voor hoeveel hij uiteindelijk weggaat.

Het ziet er allemaal goed uit daar.

PS volgens mij is ons Bep al een vermogen kwijt aan kaarsjes opsteken. Laat ze deze keer maar een kaarsje opsteken en vragen aan Petrus of hij mij de Eurojackpot niet kan laten winnen. Als ik hem win betaal ik het kaarsje wel terug ;-))
  2. Diane Honingh:
    17 augustus 2021
    Zo’n enorme camper is volgens mij hier in Europa helemaal niet handig. In de VS zijn de plekken daar op ingesteld, lijkt me dat hij hier altijd net te groot is.