Söderköping

15 augustus 2021 - Söderköping, Zweden

Zondag 15 augustus

Gisteravond genoten van de herhaling van “de duetten van de beste zangers” leuk om te zien en daar wordt je blij van. Dat werd ik ook van de uitslag Ajax-NEC, 5-0.

Vannacht behoorlijk veel wind en dat voel je in de camper, want dan gaat hij heen en weer (maar niet van ons!)

Vanmorgen half bewolk, de zon schijnt maar wel veel wind. Anders zouden we hier nog een nachtje blijven maar ook het gratis treintje naar het centrum rijdt niet op zondag, dus gaan we weer een andere stek opzoeken.

We vertrekken om 10 uur uit Oxelösund na eerst vers water te hebben getankt. Over de 53 naar de E4 richting Nörrköping. De witte wolken waren inmiddels donkergrijs geworden en er viel af en toe wat regen. Even voor Nörrköping koffie gedronken en dan verder en afgeslagen naar de E22 richting Söderköping waar we naar de camperplaats rijden. Er kunnen er zat staan maar wij zijn no 3 als we om 11.45 aankomen. Via een automaat betalen en daarna maakt Bep wat warm en gaan we eerst eten.

Na het eten gaan wij het stadje in dat bijna 7000 inwoners heeft en aan het Götekanaal ligt. Dit kanaal is tussen 1810 en 1832 aangelegd en 190,5 km lang. 58 km is met de hand gegraven door zo’n 50.000 soldaten. Het kanaal  loopt van het Vänermeer, via het Vättermeer tot Söderköping en heeft 64 sluizen met een hoogteverschil van 91 meter. Op drie plaatsen heeft het kanaal een trap van sluizen en die van Berg is de bekendste omdat de boten 19 meter omhoog gaan, verdeeld over 7 sluizen. In 1832 geopend en is een bevaarbare verbinding, samen met nog twee kanalen,  tussen de Oostzee en het Kattengat. Het werd een belangrijke schakel van het transport van hout en ijzer tussen Götenborg en Stockholm.

We lopen langs het kanaal en zien dat het behoorlijk druk is. Veel dagjesmensen en ook wat winkeltjes open en ook terrasjes en eetgelegenheden. Er staat een hele rij mensen op 1,5 meter, die een ijsje willen kopen. Vanaf het kanaal lopen wij het stadje in naar het 18e eeuwse Raadhuis. Hiervoor hebben er al diverse Raadhuizen gestaan, vanaf de 13e eeuw. We lopen verder naar de Sainkt Laurentii Kyrka die na de stadsbrand van 1494 is gebouwd. Daarnaast een klokkentoren uit 1580 die net als de kerk diverse malen gerestaureerd is. Bij de laatste restauratie van de kerk in 1965 vond men een Runesteen met inscriptie uit het jaar 1000.

We gaan de kerk in en is best mooi en heeft men de banken in Corona opstelling, dus om en om.

Voor de teat merk je hier in Zweden niet zoveel van Corona maatregelingen.

Best nog wat leuke gebouwen, waar onder het stadshotel, en zo lopen wij weer naar het haventje en over de dijk naar de camperplaats waar meerdere campers zijn aangekomen. Ook nog controle of iedereen wel een kaartje heeft gekocht.

We gaan buiten zitten al moet het vest wel aan want er staat nog steeds een stevige wind.

Ook drinken we thee buiten en doen het rustig aan vandaag.

Bep gaat naar binnen en heeft verbinding met oudste dochter en bespreekt de laatste  gebeurtenissen. We drinken het wijntje ook binnen en als we aan het eten zijn valt de wind bijna weg en het is jammer dat de zon na de afwas achter de bomen verdwijnt.

Vanmorgen wat kleine buitjes gehad onderweg maar toen we eenmaal stonden werd het droog en nog best aangenaam, m.a.w. Het was best een aardige dag vandaag.