Vickleby

18 augustus 2021 - Eriksöre, Zweden

Woensdag 18 augustus

Toch gisteravond nog een spel scrabbel gedaan dat ik weer verloor en nu op -2 sta.

Vannacht wat regen en ook vanmorgen regende het toen we opstonden. Het parkeerterrein waar we staan is gisteravond helemaal volgeraakt met ik denk 25 campers, busjes en ook een caravan.

Als we het eten ophebben stopt het ook met regenen en geeft hoop voor de dag, want gisteren begon het andersom.

We vertrekken om 10 uur en het is 16 graden. We gaan over de brug die Öland verbindt met Kalmar. Het water is 12km breed en de brug is 6 km lang met vier banen en het hoogste punt is 55 meter. Hij is in 1972 geopend dus volgend jaar 50 jaar. De resterende 6km is een dam.

Öland was al vroeg bewoond getuige de grafheuvels en Viking graven. Landbouw, visserij, toerisme en een kalkmijn zijn de voornaamste inkomsten van het eiland. Er zijn 25.000 inwoners op het eiland en in de vakantietijd nog een keer zoveel. Ook de Koninklijke familie brengt hier op het eiland al meer dan 100 jaar hun zomervakanties door en heeft hier een zomerverblijf in Solliden. Ook staan hier ontzettend veel houten windmolens die vroeger het graan maalden. In de 19e eeuw waren het er nog 2000 en nu zijn er nog 350 over en worden niet meer gebruikt.

Als we op het eiland komen dan volgen wij de 136 en drinken eerst koffie bij een keurige parkeerplaats met voorzieningen voor mens en camper.

We rijden door naar Borgholm waar een enorm Slot staat, althans zonder houtwerk.

Het werd in de 12e eeuw gebouwd op een strategische hogere plek om zo vrij uitzicht te hebben op de belangrijke zeestraat, Kalmarsund. Na een verwoestende oorlog in de 17e eeuw werd het slot herbouwd en ook de basis gelegd voor het stadje Borgholm. In 1806 brandde het slot af en werd niet meer herbouwd. Ik maakte een paar foto’s en we reden door naar Köpingsvik, wat een oude marktplaats was in de tijd van de Vikingen (8e eeuw) en slaan daar af naar de oostelijke kustweg,weer naar het zuiden, die veel smaller maar ook veel rustiger bleek te zijn. We komen in Gärdslösa, dat 125 inwoners heeft, maar ook een kerk die we willen bezoeken. Jammergenoeg de deuren op slot, zodat Bep geen kaarsje voor René kon opsteken! Deze kerk is een synoniem voor vele kerken hier op het eiland. Ze gebruikte, denk ik, steeds dezelfde tekening, was goedkoper.

Halverwege een mooie parkeerplaats en daar gaan we eten. De hele morgen scheen de zon weer maar er was wel veel wind, ik denk windkracht 5! Maar we hadden een mooi luw plekje en het was 25 graden toen we weg reden. Stukje verder slaan we links af naar de kust waar ook een parkeerplaats is met een paar droge toiletten en een pier waar je vanaf kunt zwemmen. Ook kan je in het natuurgebied wandelen. Wij lopen naar het water en het is ons te fris om een duik te nemen hier in de Oostzee!!

We gaan weer verder naar de zuidpunt van het eiland en slaan de vuurtoren, Lange Jan, over en rijden door. Hier is ook de muur van koning Karl X Gustav die hij liet bouwen in 1653, dwars over het eiland, in koninklijk belang om te voorkomen dat het wild zich over het eiland zou verspreiden. En allemaal in kalksteen omdat dat hier heel veel voorhanden was. Onderweg nog gestopt bij een grafheuvel en een Viking graf. We zouden naar dezelfde plek gaan als waar we vanmorgen vandaan kwamen maar zagen bij Vickleby een mooie parkeerplaats achter de kerk met wel de weg er tussen. Vickleby heeft 310 inwoners en natuurlijk een kerk. Ik steek de weg over en zie dat ook deze kerk op slot zit. Maar ook hier een mooi onderhouden kerkhof met veel mooie bloemen. Dan ga ik weer terug en maak nog een praatje met de buren die twee honden bij zich hebben. We drinken de thee binnen en als we om half zes toe zijn aan een wijntje eindigt de dag zoals hij vanmorgen begon, regen! Maar we hebben een mooie rit gehad over het eiland en ook de overnachtingsplaats is ok.

Bep gaat weer met het eten aan de gang en het wordt droog. Voorlopig zijn we nog met twee campers

1. Diane Honingh:
    19 augustus 2021
    Jammer voor René! Weet niet wanneer de
    Trekking is dus misschien heeft hij nog iets aan een kaarsje in de volgende kerk.

Ik zie mooi blauw in de lucht op de foto’s van ‘s middags. Hier is het hopeloos. Het lijkt wel herfst en ik vind het ook koud (Tom ook, dus ik denk dat het ook echt zo is dan). Het regent om de haverklap en je zomergoed kan in de kast blijven. Jammer hoor! Gewoon een zonnetje en 21 graden is al genoeg, dat je buiten thee kunt drinken en misschien zelfs buiten eten! Hoe lekker zou dat zijn.