Bergetappe

30 mei 2021 - Hellendoorn, Nederland

Zondag 30 mei

Gisteravond net op tijd binnen om de wedstrijd Chelsea- Manchester City te kijken. Mooie wedstrijd om naar te kijken, Manchester voor het verzorgde voetbal maar Chelsea voor de effectiviteit. Chelsea won de wedstrijd met 1-0 en daarmee kampioen van Europa! Er hadden twee bekers in Manchester kunnen staan maar het werd er geen één.

Gisteravond heldere lucht met sterren!

Vanmorgen toch even de kachel aan na een koude nacht, het was 10 graden in de camper.

Dan na het eten de fietsen in de zon gezet want die waren nat van de dauw. Ons terras ingericht en daar heerlijk gezeten en ook koffie gedronken. De Zondag doet zijn naam eer aan!

Voor vandaag had ik een bergetappe bedacht. We vertrokken om 11 uur omdat we een tijd met de buren gepraat hebben. Zuidwaarts, over de oude Deventer weg richting Holterberg. We komen langs een villa, die in opdracht van AAW van Wulften Palthe tussen 1898 en 1910 gebouwd is. Het heet de Spengenberg en dat is ook een natuurgebied. Samen met zijn broers vormden ze de directie van de Palthe textielfabrieken. Het is behoorlijk klimmen en dalen en we zijn blij met de ondersteuning. Veel bos maar ook veel heide. Onderweg ook een herdenkingssteen waar de verzetsstrijder, Marinus Stevens op 14 oktober gefusilleerd is  We zouden de begraafplaats van 1394 Canadese soldaten bezoeken maar op onze rit hebben wij geen afslag gezien die daar heen gaat. Dus doorgereden en kwamen in Holten uit. Hier waren we al een keer geweest en heb daar al een keer over geschreven. Maar ook 60 jaar geleden, toen mijn oom en tante Karmelk daar woonden, logeerde wij daar en hebben mijn neef Dick Broeder en ik daar onze B diploma zwemmen gehaald.

De winkels waren gesloten maar de terrasjes waren open en redelijk bezet. Wij reden door en kwamen in een park, met allerlei dieren, en hebben daar onze lunch genuttigd. Heerlijk rustig en lekker in het zonnetje. Toen we weer vertrokken de vesten uit gedaan en helemaal om Holten heengereden. Prachtige huizen, parkjes en ook wat meertjes. We zagen één boer die vandaag zijn gras aan het schudden was, de rest had denk ik zondagsrust. We fietsen weer naar de Holterberg, maar nu de andere kant. Ook weer door een mooi gebied met bossen en heide. In Augustus/ september zal dit wel een mooi gezicht zijn. Ook hebben we de ondersteuning hard nodig om de Holterberg weer te beklimmen. Vandaag is het best druk met fietsers en ook wandelaars. Maar iedereen best aardig en houdt rekening met elkaar. Onderweg nog een bankje gepakt om wat te drinken en de billen wat rust te geven! Zo rijden we op Nijverdal aan en daar zijn de winkels wel open en Bep gaat het Kruidvat in om nog wat benodigdheden te kopen. Ook hier was het druk op de terrasjes. Wij reden verder en kwamen weer langs Landal en over de oude Deventer weg bij de camperplaats aan. Het was 3 uur en hadden 41 km gereden. Ons terras ingericht en de luifel uit want het was warm. Eerst wat drinken en dan genieten van het mooie weer. Lekker nog een glaasje wijn genomen en Bep ging om 19.00 uur beginnen om het diner te verzorgen. Buiten is het nog heerlijk en na het eten gaan we nog lekker genieten van de zon!