Rondje Wierden- Hellendoorn

29 mei 2021 - Hellendoorn, Nederland

Zaterdag 29 mei

Vanmorgen eerst onze zoon gefeliciteerd met zijn 41ste verjaardag.

De dag begint met zon maar even later wordt het bewolkt. Ik had gehoopt dat ik mijn korte broek pas in oktober weer zou kunnen inruilen voor een lange broek. Weer een fietsroute uitgezet, langs Nijverdal waar vanmorgen markt is. Dus met lange broek weer aan en dik vest gingen we na de koffie om 11 uur op pad. Naar Nijverdal waar markt was. De fietsen geparkeerd en wij de markt over gelopen. Was niet druk met kramen en ook niet zoveel mensen. Nog wat winkels bekeken en dan weer naar de fietsen en verder gereden. Via de knooppunten verder naar Wierden. Stuk langs het riviertje de midden Regge komen we in Wierden aan. Het is koud en vind het jammer dat ik mijn handschoenen vergeten ben, want heb dooie vingers! Wierden heeft 15.000 inwoners en is het bestuurscentrum van de dorpen eromheen. Het was omstreeks 1400 een pleisterplaats van de weg van Deventer/ Zwolle naar Duitsland. Er was hier al hele vroege bewoning omdat er spullen zijn gevonden uit de bronstijd. We rijden er doorheen en stoppen even bij de St Jan de Doperkerk die uit 1921 is. Er is nog een RK kerk, de St Janskerk uit1927 die opde plaats staat van een vroegere kerk uit 1405. Ook zijn er een Gereformeerde en Hervormde kerk. We rijden door, want het is koud en ook de terrassen zijn leeg. Jammer voor de horeca die met een mooie dag nog wat hadden kunnen verdienen! Wierden verlaten we en komen we weer door het landelijk gebied waar veel boeren het druk hebben met maaien en schudden van het gras. Ook wat bossen en we  zoeken een bankje in de zon,  maar geen bankje en ook geen zon! Om 13.15 toch een mooie pick nick tafel gevonden tussen de rododendrons. Ook kwam de zon er af en toe door en konden we onze handen doorwarmen aan de hete koffie en dan eten. Tijdje gezeten en weer doorgereden. Kwamen langs Hulsen dat tegen Nijverdal aan ligt en 800 inwoners heeft. We fietsen door een mooi gebied, langs de Midden Regge naar Hellendoorn dat 6300 inwoners heeft. Komen langs een korenmolen uit 1821, “De Wippe” of de molen van Fakkert die tussen1998 en 2001 gerestaureerd is. Het is ook bekend door het Avonturenpark Hellendoorn dat in 1936 is gestart met een theehuis. Jan van den Berg was de oprichter en inmiddels is het behoorlijk uitgebreid en heeft de volgende generatie de directie overgenomen. We rijden er doorheen en Bep ziet nog een wolwinkeltje waar ze mooie sokkenwol kan kopen. Ook staat er een oude kerk, “ D’ Oale Griezen” waar men in de 12 e eeuw is mee begonnen te bouwen en heette toen St Sebastianus kerk. Ook deze kerk werd in de 80 jarige oorlog Protestants en is dat gebleven. Na vele verbouwingen en restauraties is het deze kerk geworden die er nu staat. Hier in de buurt gaan ook 7 RK kerken dicht. De kerkgangers van Haalre, Heeten, Nieuw Heeten, Mariënheem, Luttenberg, Broekland en de Pauluskerk in Raalte moeten in de toekomst naar de Basiliek de Kruisverheffing in het centrum van Raalte. Voor al die kerken zal een nieuwe bestemming voor moeten gevonden worden. Ook hier wel terrasjes maar niet echt vol bezet omdat het te koud is. We rijden de Hellendoornse berg op en komen zo weer langs Landal en gaan zo op de camperplaats aan, na 45 km fietsen. Daar staat een bordje dat het vol is en dat om 15.15. Maar de zon komt steeds meer tevoorschijn dus omkleden in zomergoed! Ons eigen terras inrichten en daar gaan zitten. Af en toe gaat de zon weg en dan is het fris maar het is even doorbijten, vest aan en vest uit! Na de koffie nemen we een glas wijn op de verjaardag van onze zoon Kees. Het weer wordt steeds beter en ik blijf zitten tot 18.10 want dan ga ik douchen omdat het nu rustig is. Daarna zit Bep nog buiten en gaat om 18.45 eten maken terwijl ik dit ga maken. Als het 7 uur is, is het eten klaar en zijn de wolken verdwenen maar de dag is dan ook bijna om.

Na het eten kan ik nog even genieten van de zon terwijl Bep douchen gaat.