Camperplaats Stee in Lhee

1 juni 2021 - Dwingeloo, Nederland

Maandag 1 juni,

Gisteravond nog een tijdje buiten gezeten tot het fris wordt en dan naar binnen.

Vanmorgen strak blauwe lucht en volop zon.

Kreeg een filmpje van Klaas Hoogendoorn dat zijn koeien vandaag voor het eerst naar buiten gaan, een maand later dan normaal! Mooi gezicht.

Het betalen is hier een kwestie van vertrouwen. Er liggen voorgedrukte enveloppen klaar en je vult je naam, kenteken en de dagen dat je hier geweest bent in en dat geld stop je in de envelop en doe je in de bus!

We maken de camper weer rijklaar voor de volgende etappe. Nog wat handelingen verrichten, zodat we weer een volle tank schoon en een lege tank vuil water hebben, vertrekken we om 10 uur uit Haarle waar we een week met plezier hebben gestaan. Stukje N35 en dan bij Raalte de N348 die voorbij Hoogeveen overgaat in de A 28. Onderweg veel boeren die hun landerijen aan het bewerken zijn. Afslag 29 naar Dwingeloo en dan naar Lhee waar we op de camperplaats Stee in Lhee om 11 uur aankomen. Alles digitaal inchecken ons plaatsnummer invoeren en hoe lang je hier wilt staan. Het gaat hier anders dan de eenvoudige envelop. Maar er zijn hier dan ook 60 plaatsen en ook sanitair dik voor elkaar. We staan dus in Lhee dat bij de gemeente Westerveld behoort. Het is in 1998 geherindeeld en bestaat uit 20 dorpen en 5 buurtschappen waartoe Lhee behoort. De gemeente heeft in totaal bijna 20.000 inwoners waarbij het bestuurscentrum in Diever staat. Het is de dunst bevolkte gemeente van Nederland dat 283km2 beslaat. We installeren de camper en gaan eerst koffie drinken.

Mooie plek met zon en schaduw van de camper. Ik loop nog even rond en zie dat er aan de buitenkant mooie plaatsen zijn met uitzicht over de landerijen maar onder hoge bomen dus geen schotel. Al deze plaatsen zijn bezet met misschien mensen die graag een spelletje doen of een boek lezen!

We eten buiten en na het eten gaan we op de fiets naar Dwingeloo om daar wat boodschappen te halen. We fietsen ook nog door Dwingeloo dat met de buurtschappen er omheen met ruim 4000 inwoners. Zelf heeft het bijna 2500 inwoners. De eerste vermelding van Dwingeloo dateert van 1181. Aanvankelijk was Lhee het grootste dorp maar door aanwezigheid van adel in Dwingeloo werd dat in de 11e-12e eeuw de hoofdplaats.

We rijden het dorp door en stoppen bij de St Nicolaaskerk uit het begin van de 15e eeuw ter vervanging van de vorige kerk.

De huidige spits werd na het instorten van de vorige in 1631 geplaatst op initiatief van Rutger van  den Boetzelaer bewoner van havenzate Batinge en  drost van Drenthe. Daar zit een sage aan vast.

De juffer van Batinge reed tijdens de bouw van de toren elke dag langs op haar paard. De bouwmeester was niet ongevoelig voor haar schoonheid en raakte daarmede zo van de wijs dat hij zijn werk niet naar behoren kon uitvoeren. Op last van de drost van Drenthe en haar vader, heer van Batinge, werd de juffer op reis gestuurd, maar niet nadat zij haar geliefde had verteld welke vorm de torenspits van de nieuwe kerk moest krijgen. Dit is de reden waarom de torenspits een afwijkende vorm heeft ten opzichte van andere kerken. Na voltooiing van de kerk zijn beiden alsnog getrouwd.

Nadat de boodschappen in de fietstassen zaten zijn we via een andere weg terug naar de camper gereden. We besloten om er de rest van de middag een rustige middag van te maken en te genieten van het mooie weer. De camperplaats loopt nagenoeg vol zodat hier bijna 60 campers staan! Na de thee een koud wit wijntje. We eten pas laat en dit keer ook buiten onder de luifel.

Het is nog best warm en na de afwas nog even buiten zitten tot de zon weg gaat.

1. Diane Honingh:
    2 juni 2021
    Mooie blauwe luchten! Daar houden we van.