Dessau

24 juni 2019 - Dessau-Roßlau, Duitsland

Maandag 24 juni

Gisteravond tot half elf buiten gezeten, toen naar binnen en de route van vandaag bekeken.
Vannacht was het heerlijk rustig en dus goed geslapen.
Vanmorgen dakraam opengeschoven en een strak blauwe lucht, prachtig weer. Lekker rustig aan gedaan en alles weer op peil gebracht van de camper en we vertrokken om 9.20 uit Beeskow,  het was al 20 graden. Over de 87 naar Luckau, een mooie weg door een mooi landschap. Maar halverwege een bord: Umleitung, strasse gesperrt! Dus de omleiding borden gevolgd en een toeristische trip gehad. Door dorpjes en door bossen en landbouwlanderijen. Het was een hele omleiding dat ong. 30km meer was! Maar ja, we kwamen om half elf in Luckau aan en eerst naar de Lidl want de wijnvoorraad raakte op! Daar was ook een mooie parkeerplaats waar we koffie hebben gedronken. Ik denk dat Luckau ook wel een mooi oud stadje is maar wij zijn er niet in geweest want het was warm!  Dan weer verder over de 87 en onderweg zagen we vrachtauto's met een watertank die de jonge bomen langs de kant van de weg water geven. Onze Tom Tom meneer wist weer een kortere weg naar Brandis en zo reden we over smalle, maar heel rustige wegen door het boerenlandschap. Vandaar naar Lutherstadt Wittenburg waar we al een keer geweest zijn. Ik wist daar een parkeerplaats en reed daar heen, we zouden meteen daar gaan eten. Maar de parkeerplaats was helemaal veranderd en stond helemaal vol! Bep had een stukje terug ook een parkeerplaats gezien en daar heen gereden. Dat was nog in ontwikkeling en er stond helemaal niemand! Dus daar geparkeerd en gegeten. Weer verder gereden naar het einddoel van vandaag, een camperplaats bij het vliegveldje van Dessau. Wij kwamen daar om 14.40 aan en er stond nog niemand. Maar ingeschreven bij de vluchtleiding en alle voorzieningen zijn hier aanwezig. De camper gunstig neergezet zodat we schaduw hebben aan de kant van de deur. Het is namelijk over de 30 graden! Als de camper staat en alles is aangesloten ga ik even kijken naar de vliegtuigen. Er staat een Junker 13 en dat is niet vreemd omdat het vliegveld Hugo Junkers heet. Hugo Junkers was een vliegtuigingenieur en bouwde een vliegtuig van metaal. Dit type kon 4 passagiers meenemen en vloog zijn eerste vlucht op 25 juni 1919, dus 100 jaar geleden. Er zijn van dit type 320 stuks gemaakt tussen 1919 en 1932. Hier wordt morgen een feestje gemaakt! Deze replica die hier staat zijn ze in 2013 mee begonnen te bouwen in Zwitserland. In 2016 was de eerste vlucht met dit toestel. Hij is speciaal hier om op het vliegveld Hugo Junkers het feestje extra aandacht te geven. Vandaag gaan ook diverse mensen met het vliegtuig een rondje maken, misschien de sponsors van dit gebeuren. Ook een filmploeg is aanwezig. Er zijn diverse tenten op het terrein waar je wat kunt eten en drinken. Wij zitten helemaal eerste rang en kunnen dit allemaal aanschouwen. Ik denk dat morgen voor het grote publiek wel een show wordt gegeven. Maar wij kunnen lekker in de schaduw een wijntje drinken en het is ook leuk om te zien welke mensen er komen en gaan! Bep gaat tegen zevenen aan het eten beginnen en het is nog steeds warm  (36 gr.) buiten al waait hier wel een lekker windje. Als Bep de afwas heeft gedaan komt ze ook achter de camper zitten, in de schaduw want om 8 uur is het nog te warm om in de zon te gaan zitten.

1. Diane Honingh:
    24 juni 2019
    Laat je dat arme mensje nou gewoon koken als het zo warm is? Slavendrijver!