Bad Gandersheim

25 juni 2019 - Bad Gandersheim, Duitsland

Dinsdag 25 juni

Gisteravond toch nog twee campers er bij gekomen. Wij kregen een buurman en buurvrouw om half tien, die de camper zo zette dat hun deur tegenover de onze kwam. Als hij de camper andersom had gezet had hij net gestaan als de andere buurman en had je geen last van elkaar. Maar ja, het is voor één nacht.
Vanmorgen weer een strak blauwe lucht en de zon scheen al weer volop. Het was dan ook al weer 26 graden om 8 uur! Na het eten de boel opruimen en als de stroom er af is kunnen we vertrekken.
Om 9 uur rijden we weg en er is al enige drukte rond dat vliegtuig dat vandaag precies 100 jaar geleden de eerste vlucht met het eerste toestel maakte. Wij reden naar Aken (!) en daarvandaan naar Kothen. Onze medewerker van de TomTom wist weer een kortere binnenweg zodat we weer door de landerijen en bossen reden. Maar kwamen toch op de 185 naar Bernburg. Daar de 6 op en dat is een vier baans weg. Schiet lekker op net als de temperatuur die oploopt tot 30 graden. Even voor Werningerode gestopt bij een parkeerplaats en daar koffie gedronken. Niet zo lang want de temperatuur loopt op naar de 34 graden (10.55) dus maar weer vertrokken en verder gereden.Stukje 7 en dan afgeslagen naar Bad Gandersheim. Daar op de Camperplaats gekeken maar daar stond niemand en het was erg opgesloten met struiken en bomen er omheen. Het kon daar dus wel eens erg warm worden! Dus afgekeurd en eerst naar de Lidl gereden en Bep even vers brood gekocht. Dan rijden we naar de camping van Bad Gandersheim. Plaats genoeg en nadat we ons ingeschreven hebben konden we een plaatsje uitzoeken. Camper neergezet en luifel uit, stoelen en tafel er uit en gaan eten. Na het eten Bep een wasje doen (heet!) en ik wat wat bijvullen. Dan ontspannen houding en wat drinken ( want dat moeten oude mensen als het zo warm is!)
Iets over Bad Gandersheim: Het heeft ong 10.000 inwoners en is vanaf 1878 een kuuroord met heilzame bronnen. De Saksische hertog Liudolf die leefde in de 9e eeuw was de stichter van de dynastie die zich onder Karel de Grote tot het Christendom liet bekeren. De Kloosterstaat is daar het gevolg van, dat in 852 werd gesticht. Gandersheim wordt naar één van zijn beroemdste dochters genoemd, Roswitha von Gandersheim, de eerste dichteres van Duitsland. Maar werd ook wel Roswithastadt genoemd. Na 1878 kwam het woord Bad ervoor.
Ik ga nog even op verkenning en zie dat op 400m een meertje is waar je kunt zwemmen. Ik stel dat nog even uit want ben al bijna 14 dagen verkouden! We gaan thee drinken en daarna smaakt een koud wijntje en een koud biertje heerlijk. We krijgen diverse apps binnen van reisgenoten die thuis komen. Koos spande de kroon, was meteen al zondagavond thuis! We eten pas laat want het is nog veel te warm om te eten. Bep heeft al voorbereidingen gemaakt voor een koude pasta schotel!
Dat eten we buiten want binnen is het nog over de 30 graden. Na de afwas even rustig onderuit in de stoel!

1. Diane Honingh:
    25 juni 2019
    Och gossie, ben je al 14 dagen verkouden. Dat is toch wat!! (Je hoort de ondertoon he... hahaha) ik vind het een flauwe smoes om niet te hoeven zwemmen.
    Gelukkig dat die buren gisteren pas rond half 10 kwamen! Was grootste deel van de avond al om. Rare mensen heb je toch.
    Hier vandaag dus ook warm warmer warmst. Tom en ik laat gegeten en heb nog tot kwart voor 11 buiten gezeten. Toen kreeg ik idee dat er overal beestjes gingen kriebelen dus toen echt maar binnen. Ga nu slapen (airco heerlijk aan) want morgen weer vroeg dag! Kus