Drie keer de Ferry

1 augustus 2021 - Brønnøysund, Noorwegen

Zondag 1 augustus

Gisteravond nog gedoucht en daarna zouden we TV kijken maar er was niets op wat ons boeide dus dan maar een spel scrabbel dat ik won en sta dus op -2. In de zomer is er weinig op TV of je moet een sportfanaat zijn!

Wel nog nieuws gekeken maar konden de ogen niet open houden en zijn naar bed gegaan.

Vanmorgen bewolkt, maar redelijk helder en geen wind!

Bep douchen en vanmorgen rustig aan want we moeten met de Ferry mee waarvan de eerste om half elf gaat.

Noorwegen is 7x zo groot als Nederland en heeft 5,3 miljoen inwoners. Het is rijk aan gas en olievelden en mede door andere bodemschatten en scheepvaart is het een rijk land.

Het is ook medeoprichter van de VN maar het is geen lid van de Europese Unie. Er is 2x een referendum gehouden maar de bevolking heeft het lidmaatschap 2x afgewezen.

Het heeft een parlementaire constitutionele monarchie en de koning is Harald V.

In Noorwegen was al bewoning, 10.500 jaar voor Chr. Het is natuurlijk ook bekend van de Vikingen.

In WOII was het vanaf 1940 tot de capitulatie  in 1945, bezet door Nazi Duitsland.

We drinken eerst koffie en dan gaan we naar de verzorging van de camper en rijden naar de opstelplaats voor de Ferry. We zijn er al vroeg en ik vraag aan de buurvrouw of ik ergens een kaartje moet kopen. Zij weet dat niet want het zijn Noren en die kopen een kastje en dan gaat alles automatisch. Misschien op de Ferry een kaartje kopen, zegt ze.

Om 11.30 de Ferry oprijden en je nummerbord wordt gescand en je krijgt de rekening thuis gestuurd. Maar hoeveel het kost weet je dan op dat moment niet!

Het is een korte overtocht, 20 minuten, en komen we in Lavong aan. Van de Ferry en verder op de 17. De zon blinkt er af en toe door maar we hebben ook nog wel wat regenbuitjes. We rijden door een prachtig gebied met aan de kanten hoge bergen. We gaan over een enorme brug die het eiland Alstahaug verbind. Even daar voorbij een parkeerplaats waar we gaan eten.

Dan weer verder naar Sandnessjoen en daar gaan we niet naar het centrum maar naar een Langhuis uit het tijdperk van de Vikingen (nagemaakt). Daar zou je naar binnen kunnen en kijken hoe het leven toen was. Ook kon je wat eten uit die tijd proeven. Maar vandaag was het gesloten dus zijn we weer verder gereden door het mooie landschap. Hier alleen boeren die koeien houden en schapen. We rijden verder over de 17 en komen bij een kerkje uit de middeleeuwen. Ook daar is het Peter Dass museum, hij was een hele bekende dichter. Daar in dat kerkje is Peter Dass gewijd tot priester in 1689. We zijn nog een stuk, via een trap, naar boven gelopen om het monument van Peter Dass te zien. Maar we gaan weer verder en zien zeven bergen die Peter Dass “ de zeven Zusters” heeft genoemd. We komen bij twee enorme begraafplaatsen waar op het ene kerkhof ong. 7500 Russische krijgsgevangenen liggen begraven. Op de andere begraafplaats liggen Russen, Tsjechen, Polen, Noren en Duitsers die op 27 nov. 1944 stierven toen de geallieerden per vergissing het gevangenen schip Rigel tot zinken brachten tussen de eilanden Rosoya en Tjotta. Na het bombardement liet de Duitse kapitein het schip aan de grond lopen op het eiland Rosoya en redde zo 267 mensen. Er vielen 2571 slachtoffers.

We lopen over de begraafplaatsen en het ziet er niet uit als de graven uit WOI in Frankrijk.

Hier zou wat meer onderhoud op zijn plaats zijn!

We zouden eigenlijk op dit eiland overnachten maar het was nog vroeg en af en toe een buitje dus besloten we de Ferry te nemen. We reden dus door naar Tjotta en daar stond al een hele rij voor de Ferry maar voor ons was er nog plaats in de opstelling naar Forvik. De Ferry vertrok om 15.15 en hier kon je uit de camper en boven op het dek de omgeving bewonderen. Ook scheen af en toe de zon en dat maakt het nog mooier. Door de Fjorden, drie kwartier varen naar Forvik. Hier moesten we maar 17km over heen rijden naar de volgende Ferry. We zouden eerst hier blijven en dan morgen verder gaan maar toch doorgereden over weer een mooie, smalle, weg naar Anndalsyägen. Daar lag de Ferry op ons te wachten en na ingescand te zijn konden we zo de boot in! Hier moesten we blijven zitten want de overtocht duurt maar één kwartier. Om 17.05 komen we in Horn aan en rijden meteen door naar een camping die 10km verder ligt.

Bij een oud vrouwtje (70) ingeschreven en moesten dan doorrijden. Daar stond een corpulente dame op ons te wachten en loodste ons naar de plaats zodat hij precies stond zoals zij dat wilde.

Blokken onder de voorwielen en stroom er op. De Duitse buurman wees ons er op dat die “dame” ons snoer zou afkeuren omdat het te dun zou zijn. En inderdaad kwam ze aan en zei dus dat het snoer te dun was. Het moest minstens 3X1 1/2 zijn en dat was het niet volgens haar. Dus trok ze de stekker uit het stopcontact! Had het nog niet zo lang geleden aangeschaft en zij keek op de draad en er stond 3x1 1/2 op!!! Maar ze vond het toch wel dun maar het stond er op dus kon het zo blijven! De Duitse buurman moest er om lachen, dit zijn Noorse normen, komt omdat ze niet bij de Europese Unie zijn aangesloten!

Dan aan de koffie en daarna een wijntje. Bep gaat eten maken en na het eten gooi ik de vuilnis weg en maak een verkenningsronde. Prachtige camping met heel veel oude spullen in schuren en veel beeldjes en alles keurig onderhouden!

Vandaag weer een prachtige dag, mooie rit, 3x met de Ferry en een prachtige natuur. De zon af en toe gezien maar wel een paar buitjes gehad.

Het is weer een lang verhaal geworden, ik hoop dat jullie de tijd er voor hebben om alles te lezen!

1. Diane Honingh:
    2 augustus 2021
    De zeven zusters is een ook een gesternte hoop , de plejaden.
    Prachtige omgeving trouwens!
  2. Rene Ouderling:
    9 augustus 2021
    Mooie omgeving daar, vooral die foto's van de Ferry waren de moeite waard.