Gjovik

5 augustus 2021 - Gjøvik, Noorwegen

Donderdag 5 augustus

Gisteravond nog even om half tien een flinke bui gehad. Ook nog gescrabbeld en ik won het eerste spel en Bep wilde persé nog een spel die zij won, dus schieten we beiden er niets mee op.

Vanmorgen eerst wat fris en als de zon om half negen achter de berg tevoorschijn  komt is het lekker buiten, de korte broek kan aanblijven.

Het is echt mooi hier, het lijkt op Oostenrijk, zo in zo’n dal, met bergen om je heen.

Nadat we de watertank weer gevuld hebben, WC leegmaken en vuil water lossen kan hier niet, vertrekken we om 9.35 van de camping. Zo’n 20 km verder is een tankstation waar wel de faciliteiten zijn voor de camper. Er staat een Belg bij en ik maak een praatje met hem. Hij en zijn gezin gaan richting Trondheim en ik geef hem een paar tips want wij komen daar vandaan. We vertrekken daar weer en we rijden verder over de mooie E6 en het prachtige landschap.

We vinden een mooie parkeerplaats en gaan daar koffie drinken. Dan verder naar Lillehammer maar zijn dan wel door drie toltunnels gegaan. Één van 3,6km, van 4,3km en van 3,9km.

We komen op een parkeerplaats in Lillehammer, plaats genoeg, maar te ver van het centrum, 2,2km. Dat is nog niet zo erg maar we staan nogal hoog en zouden dan die 2,2km weer omhoog moeten lopen als we terug gaan! Dus een andere parkeerplaats gezocht en daar heen gereden. Maar ook hier waren de meeste vol en ik kon hem nog net in de straat parkeren, zo’n 200m van de winkelstraat. Wij daar heen en het was best druk, er stond een hele rij voor een eethuis! Mooie winkelstraat met veel kleding en outdoor spullen, wat terrassen en eetgelegenheden. Wat winkels in geweest en de prijzen bekeken die beduidend hoger liggen dan bij ons. Ook een hapje eten kost beduidend duurder dan bij ons. We lopen zo een uur door Lillehammer en gaan dan terug, 200m omhoog naar de camper.

Lillehammer heeft 28.500 inwoners en ligt aan het Mjosameer. Het is vooral bekend omdat hier in 1994 de Olympische Winterspelen zijn gehouden. Het is dan ook één  van de populaire wintersport centrums van Noorwegen. Je kan er uitstekend skiën, langlaufen, schansspringen maar ook schaatsen op het bevroren Mjosameer.

Ook is hier een openluchtmuseum waar 187 huisjes staan uit verschillende perioden. In de zomer kan je ook een rondvaart maken met een stoomradarboot.

Maar wij doen dat allemaal niet en gaan verder. Bij een tankstation gaan we eten en ook meteen tanken. Het is nog wel niet nodig maar het is hier goedkoop (1,40/L). Het is heel verschillend hier in Noorwegen, je kunt ook zomaar 1,73 betalen. Dus tanken als je een tankstation tegen komt waar je goedkoop kan tanken!

We rijden naar de beoogde camperplaats in Gjovik. Daar aangekomen stond het al behoorlijk vol. De camper op een plaats gezet, tegenover Nederlanders die buiten zaten. Maar verblikte of verbloosde niet toen wij de camper neerzette. Maar er kwam een plaatsje vrij aan het water en wij daar heen gereden. Ik betalen bij het tankstation en kreeg twee koffie en drie broodjes mee!

Wij de stoelen buiten en lekker in de zon gaan zitten, later achter de camper want daar is het luw.

We nemen om 5 uur weer een wijntje. Er komen nog steeds campers binnen maar alle hoeken en gaten zijn bezet en moeten dus ergens anders een plaats zoeken.

Ook is hier een Mac Donald, 5 minuten lopen hier vandaan. Dus stel ik voor dat ik vanavond ga koken! Strak plan vindt Bep dus haal ik een Big Mac menu en dat smaakt goed. Maar je moet wel gestudeerd hebben om te bestellen. Op een scherm moet je dan je bestelling plaatsen. Stond in het Noors en ik ben naar de balie gegaan en bij een leuk meisje mijn bestelling gedaan, kwam helemaal goed.

Daarna nog met de familie op Marken gesproken zodat we weer met van alles op de hoogte zijn.

1. Anton van geemen:
    6 augustus 2021
    Hoi Bep & Bert Weer een pracht report en mooie foto,s Jullie komen zeker op de terug weg weer door Zweden heb daar een kennis en ze woond in Bergsang ze heet Henny Bernhard en is een beeldhouwster als of een ander manier daar bij haar instopt doe ze de groeten van ons Verders heel veel plazier and sonshine toegewenst mvg Emmy & Anton