Havelberg

10 mei 2019 - Havelberg, Duitsland

Vrijdag 10 mei

Gisteravond hoefde de kachel niet aan het was behaaglijk in de camper.
Toen we naar bed gingen een mooie heldere lucht met een klein maantje.
Vanmorgen toen ik door het luik keek, een grijze lucht! Ook was het maar 11 graden in de camper dus de kachel even aangezet. Dan is het zo warm! Het is een eind lopen naar het havenkantoor om naar de WC te gaan. Ook is het wel 400m lopen om de cassette van de WC leeg te gooien waar je ook het vuile water in moet lozen. We zouden hier nog een dag langer blijven en dan een stuk gaan fietsen. Maar er vallen ook een paar spetters dus besluiten we om naar een camping te gaan. Ook met het oog op dat we alles "up to date" willen hebben als we aansluiten bij de ACSI groep, zondag.
Om 9.40 vertrekken we uit Neustrelitz en de broer van de juffrouw van de Tom Tom die tot ons spreekt heeft een speciale toeristische route voor ons bedacht. Over smalle wegen met dikke bomen vlak langs de kant van de weg! Zo komen we bij Wesenberg op de 198 en reden langs landbouwgronden en heel veel bossen. Ik vind bossen best leuk maar na een tijdje wil ik ook wel om me heen kunnen kijken. Ook veel meren in deze streek maar door de bossen zien we er weinig. Bij Rheinsburg reden we langs een Kasteel en daar hadden we eigenlijk koffie willen drinken maar waren er voorbij voordat we er erg in hadden! De parkeerplaatsen zijn niet dik gezaaid langs deze wegen maar gelukkig was er een parkeerplaats een kwartier rijden verder. Daar koffie gedronken. Weer verder, weer door bossen en dorpjes. Hier in Duitsland staan ook veel verschillende borden voor de snelheid, 60, 70,80, 90 en 100km/uur. Bij de dorpjes en steden staat niets, als er een aankondiging is van een plaats moet je gewoon 50km/uur rijden. Wat me ook opvalt dat er geen drempels zijn, dat is wel lekker.
Maar weer verder naar Neustadt en dan naar onze bestemming voor vandaag, Havelberg. Een oude Hanzestad stad met 6300 inwoners. Nu met wat vlakker land met ook wat grote boerderijen. Om 12.45 komen we op de camping aan en bij de receptie is er niemand. Je moet bellen en dan krijg je instructies om de slagboom open te doen en zoek dan maar een plaats. Ze zijn om 3 uur weer aanwezig. Dus de camper neergezet en eerst gaan eten. De zon komt af en toe door en ik zet de stoelen buiten waar we in gaan zitten. Niet dat het heerlijk weer is maar het is te doen.
Om 3 uur inschrijven en dan gaan we het stadje bekijken wat lopend goed te doen is. De camping ligt op een eiland en ook "de Altstadt" ligt op een eiland waar de rivier de Havel omheen loopt.            3km verderop stroomt de rivier de Havel in de Elbe. We gaan dus naar het stadje maar zijn halverwege en het begint te waaien en te regenen. Dus maar weer terug en gaan we morgen maar kijken. We blijven hier twee nachten en gaan zondag naar de camping in Potsdam waar we de anderen van de ACSI ook zullen ontmoeten. Kunnen we alles in orde brengen voor de reis die we geboekt hebben. We doen nog eerst twee spelletjes Skip Bo voordat we thee gaan drinken (1-1). Om half vijf is het droog en blinkt de zon weer door. Maar nu is het te laat om nog naar het stadje te gaan. En ook zit zo de vijf in de klok! Het is ook leuk om de mensen om je heen te bekijken en die een naam te geven. Wij hebben tegenover ons een "Louwietje" die erg nieuwsgierig is en met iedereen staat te praten, zijn vrouw zit binnen. Hij maakt een praatje met onze achterbuurman en zijn vrouw terwijl wij aan ons wijntje zitten. Als wij het eten op hebben staat hij nog te praten! Een volhouder!! Wij hadden intussen lekker gegeten en Bep wast weer af en ik gooi de vuilnis weg en maak nog een rondje en als ik terugkom ontloop ik "Louwietje" die nog steeds staat te praten!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Diane Honingh:
    11 mei 2019
    Ik zit zowaar even buiten, achter in het hoekje uit de wind is het nu echt even lekker. Kan een mens zomaar even nodig hebben!
    Finus en Tom zijn naar SDZ, Tom moest om 13 uur voetballen, Julian reed ook mee. Ik had er zomaar eens geen zin in. Het voetbal is de laatste weken niet om aan te zien, thuis ga ik wel trouw kijken. Ik vond dat ik deze week al genoeg teleurstelling te verwerken had voor wat betreft voetbal ;)
    Spannend morgen aansluiten bij de groep. Je moet toch altijd maar afwachten of het wordt wat je er van verwacht. Aan de andere kant... je hebt je eigen huisje dus als er geen leuke mensen bij zijn hoef je je daar ook niet mee te bemoeien natuurlijk!