Oppdal

3 augustus 2021 - Oppdal, Noorwegen

Dinsdag 3 augustus

Gisteravond geen regen meer gevallen maar werd wel fris dus het kacheltje even aan.

Ook gelijk gekomen met scrabbel, want ik won!

Vanmorgen de zon maar ook nog grote wolken. Maar als de zon op de camper schijnt is het zo behaaglijk binnen.

We vertrekken uit Holmset om 9.30 en krijgen meteen een klein regenbuitje.

We rijden weer door een mooi gebied met korenvelden, dorpjes en langs meren.

We rijden de 17af en komen in Steinkjer. Deze stad in in WOII zwaar beschadigd en is weinig van de stad overeind gebleven. Na de oorlog is het weer opgebouwd en is dus een “nieuwe” stad.

We komen op de E6 dat is een weg tussen Oslo en de Noordkaap. We komen dan ook heel veel campers en caravans tegen. Het is de gewoonte dat campers elkaar begroeten, maar ik had een lamme hand van het wuiven!

Hier en daar wordt door een bord vermeld dat je tol moet betalen maar dat gaat via een camera die je nummerbord scant en dan krijg je automatisch de rekening thuis. De Nederlanders van gisteren zeiden dat zo rond kerstmis de rekening op de mat valt. Wij hebben drie kinderen en we zullen heus wel bij één van hun kunnen eten die tijd!

Ook een paar nieuwe tunnels en ook wegwerkzaamheden waar we over een grindweg moeten gaan. Ook hier heeft het geregend en de camper ziet er niet uit!

We komen in Trondheim en daar zouden we rond gaan kijken in het centrum. Maar drie kwartier rond gereden en geen parkeerplaats voor de camper gevonden. Er was ook een kunstenaarsmarkt, misschien had het daar mee te maken. Dus na drie kwartier de stad maar verlaten en eerst gaan tanken voor ong. 163/L. Daar meteen maar gegeten en ook even de supermarkt in gegaan, want die was daar ook.

Dan weer verder over de E6, waar je hele stukken niet harder mag dan 70km/uur. Maar ook hier een mooie omgeving met uitlopers van fjorden, korenvelden en dorpjes waar je doorheen moet.

We komen om 15.35 aan bij een camperplaats bij een hotel in Oppdal. Volgens de boeken een aardige prijs maar bij het inschrijven was het toch een stuk duurder! Ja, je voelt je een beetje  belazerd maar weg gaan doe je niet meer. De camper stond al en ook de stroom stond er al op.

We drinken eerst thee en gaan dan naar de overkant van de weg waar een groot winkelcentrum is.

Wel leuk om dan wat prijzen te vergelijken en zien dat het hier toch best duurder is.

Na een tijdje gaan we weer terug naar de camper en nemen een wijntje.

Het weer is best goed, veel zon, maar toch nog te fris om buiten te gaan zitten.

Bep gaat om 18.45 met het eten beginnen en ik met dit verhaal.

We kijken hier op een skipiste dus zal er wel veel sneeuw liggen in dit gebied in de winter.

Oppdal is een wintersportgebied en bestaat niet alleen uit bergen maar ook valleien en bergplateaus. Het heeft bijna 7000 inwoners.

1. Diane Honingh:
    4 augustus 2021