Van Oslo naar Arvika, in Zweden

8 augustus 2021 - Arvika, Zweden

Zondag 8 augustus

Gisteravond weer niets op de TV dus het scrabbelspel tevoorschijn gehaald en twee potjes gedaan en weer gelijk!

De fam. Porsius is gistermiddag naar Cran Canaria vertrokken en toen ze aangekomen waren even geappt of ze goed aangekomen waren en over de Corona regels die ook daar best mee vallen. Ook de fam. Honingh kwam op de app en het werd een gezellig “gesprek”

Vanmorgen weer prachtig weer, we treffen het enorm! We doen rustig aan want we hoeven pas om één uur te vertrekken. Maar na de koffie vertrekken we om 10.30, maar eerst water tanken en het vuile water aftappen. We gaan over de ring van Oslo en we slaan af naar de 2, richting Kongsvinger. Een hele mooie weg, heuvelachtig, en ook veel graansoorten en aardappels. Het is ook erg rustig, weinig auto’s. Ik zou nog voor de laatste Noorse Kronen gaan tanken maar dat gaat allemaal via de pinpas en niet met cash. We komen aan de grens met Zweden en kunnen zo doorrijden zonder Corona controle. Hoe anders is het als je naar Noorwegen gaat. Daar is wel degelijk controle en, blijkt achteraf, er stond een file van meer dan 5 km! Wij nog even bij de grens gestopt bij een winkeltje maar die hadden spullen wat wij niet nodig hebben!

Nog gekeken naar een wisselkantoor maar was op slot!

Dus door gereden en 7 km verder, we waren de file net gepasseerd, was een groot winkelcentrum waar ook veel Noren boodschappen doen omdat het hier veel goedkoper voor hun is. Maar moeten dan vandaag wel een hele tijd in de file staan. Wij gaan daar eten en ik loop het winkelcentrum nog even in om van mijn Noorse Kronen af te komen maar dat lukt niet.

We rijden verder en komen in Arvika, de hoofdstad van de provincie Värmland, en heeft 14.244 inwoners. Van alle havenplaatsen ligt Arvika het verst van de zee verwijderd of van een groot meer. Het staat door diverse kanalen in verbinding met het Vänemeer en Götakanaal.

Wij zetten de camper  bij het meer neer en  blijven hier overnachten. Er staan nog een paar campers.

We gaan heerlijk in de zon zitten, Bep lezen en ik schrijven. Ook hebben we contact met de fam. Seevinck die 4 dagen geen bereik hadden met hun telefoon omdat ze boven in de bergen van de Pyreneeën aan het wandelen waren. Wij aan de thee en nemen later een heerlijk koud wijntje. We hebben nog voorraad!

We blijven zitten tot zes uur en dan gaat Bep naar binnen om het eten te maken. Ik ga ook naar binnen want de zon is achter een donkere wolk en dan wordt het frisser. In de verte gaat een onweersbui, want we zien de bliksemschichten naar beneden gaan!

We eten weer heerlijk en als ik de vuilnis heb weggegooid ga ik hier mee verder.