Fougères

23 september 2018 - Fougères, Frankrijk

Zondag 23 september

Precies om half vijf vertrok de boot uit Rosslare. Ierland nam met tranen afscheid van ons (regen)
Eerst aan de koffie en ja het blijft de vijf in de klok dus maar een wijntje genomen. Om zes uur gaat het restaurant open en wij gaan om half zeven eten. Bep neemt haar fish and chips en dat is nog in Ierland want we zitten nog  binnen de territoriale wateren van Ierland. Ik neem een stuk Ierse koe. We gaan in een andere ruimte zitten en Bep haalt de kaarten en gaan Skip Bo spelen. Ook nu weer gelijk dus wordt het 3-3. We gaan naar de hut en er is behoorlijke deining want het lijkt wel of iedereen dronken is! We gaan vroeg naar bed, ieder naar zijn eigen bedje en kunnen zingen " Op de woelige baren" want het schip gaat aardig op en neer. Morgen de klok weer een uur vooruit zetten en dan zitten we weer in dezelfde tijdzone. Vanmorgen toen we wakker werden was er een kalme zee. Om 8 uur werd er omgeroepen dat het restaurant open is voor het ontbijt.
Nadat wij er weer fris en fruitig uit zagen ontbeten en dat is voorin het schip. Zo zien we om 9uur de eerste kustlijn van Frankrijk. Om half elf meert de Ferry (Horizon) aan en om 10.45 rijden we de Ferry af. Ik weet niet of het vreugdetranen zijn, omdat we weer in Frankrijk zijn maar het regent hier ook! We rijden (rechts!)Cherbourg uit en gaan via Volognes naar Coutances. Daar even voor gestopt op een parkeerplaats, die hier zat zijn, om de tassen uit te pakken en de route in de Tom Tom te zetten. In Coutances doen we boodschappen bij de Carrefour en moeten opschieten want de winkel gaat sluiten! Bij Villedieu gestopt om te eten en het regende nog steeds! Via St Hilaire komen we op de camperplaats in Fougères onze bestemming vandaag. Hier in Fougères zijn twee camperplaatsen van 20 en de andere van 15 plaatsen. Hier in Frankrijk omarmen ze de campers met heel veel camperplaatsen en ook met voorzieningen. Anders dan in Ierland waar je vaak op een mix parkeerplaats komt te staan zonder voorzieningen. Je moet dan naar een camping om je WC en vuil water te lozen en schoon water in te nemen.
Bep zet thee en daarna ga ik de stad even in, Bep heeft daar geen zin in. Mooie stad met veel oude gebouwen zoals de kerk, Saint Léonard van de 15e, 16e eeuw en als je naar de "Jardin publiek" loopt het je een prachtig uitzicht op het kasteel. Dit kasteel is de grootste vesting van Europa, gebouwd tegen een rots en daaromheen moeras wat ook een goede bescherming was totdat de artillerie kwam! Het is van de 12e tot de 15e eeuw gebouwd. Dan loop ik terug en ga een wijntje drinken. De fam. Honingh krijgen we live in beeld en ook met hun gaat het prima. Dan is het tijd voor Studio Sport terwijl Bep eten gaat maken. Ajax verliest met 3-0 van PSV in Eindhoven en is terecht volgens iedereen en mist daardoor de aansluiting. Bep wast af en ik zoek even waar ik de vuilnis moet weggooien. Daarna de TV weer aan want er komen nog een paar leuke programma's