Iecavas

22 mei 2019 - Iecavas novads, Letland

Woensdag 22 mei

Vandaag ben ik dus weer een jaartje ouder geworden, 71jaar!
Gisteravond nog twee spelletjes gedaan, Skip Bo. Geen winnaar, 1-1, totaalstand 2-2
Vanmorgen weer prachtig weer zo'n 18 graden toen we opstonden. Had al vroeg een felicitatie app  en hier op de camping weet niemand dat ik jarig ben. We hebben afgesproken met Geert en Jannie dat we wat doen als Bep jarig is. Dan zijn we weer uit Rusland vandaan en hebben we geen quotum voor drank en nog andere dingen.
We vertrekken om 9 uur en het is 20 graden. We rijden eerst naar een heuvel waar allemaal houtsnijwerken van kunstenaars staan van Engelen. Ze noemen het dan ook de Engelenheuvel. Ik wilde er nog eentje meenemen voor op m'n schouder maar ze zijn te groot. Er staan er zeker 50 maar ik denk meer.
Onderweg nog meer felicitaties en filmpjes van de kleinkinderen, leuk! Zo rijden we door een mooi landschap naar de A2 waar we gaan tanken en meteen koffie drinken.
We rijden een heel stuk over de de A2, een vlak landschap waar veel landbouw is. Om Panevezys heen naar de A10 naar de grens met Letland waar we de grens om half één passeren. Dan over een betere weg in Letland naar Bauska waar we boodschappen moesten doen. Maar dat was nog niet zo eenvoudig want ze waren het halve parkeerterrein aan het asfalteren en de andere helft was behoorlijk vol dus was het even passen en meten voor een parkeerplaats. Maar het lukte en Bep de boodschappen gehaald en ik bij de camper gebleven. Als de boodschappen in de camper liggen, even laveren en dan vertrekken we voor het laatste stukje. Om 13.30 arriveren we op de mooie camping en zijn tweede. Een nummertje trekken voor de plaats en we hebben een mooi plaatsje onder een boom want het is 26 graden. (Cadeautje van Geert en Jannie?) Ja want Jannie was weer terug via Kopenhagen en Riga hier op de camping gekomen. De camper neergezet en stoelen en tafel er uit en eerst eten. Jannie kwam nog met een cadeau van de ACSI, wel aardig!
Dan ontspannen gezeten en de een na de ander binnen zien komen. Koppie thee gedronken en daarna een wijntje en de felicitaties kwamen nog steeds binnen.
Om 6 uur hadden we een bespreking en daar bedankte Jannie voor ieders medeleven en Geert maakte bekend dat ik vandaag jarig ben. Iedereen zingen dan voel je je een beetje opgelaten.
Bespreking over morgen en de reis naar de grens met Estland. Ook een uitleg over de gebruiken van de Russen, die bijgelovig zijn en een ander soort levensbeschouwing er op na houden.
Na afloop werd ik door vele reisgenoten gefeliciteerd en weer terug naar de camper. De lucht dreigde al en het was dan ook niet verwonderlijk na deze warme dag dat er een onweersbui los barstte. Wij dus naar binnen en het begon te regenen. Daar nog een wijntje genomen en er kwamen nog diverse apps binnen met felicitaties. Bep maakt weer het eten en we eten weer heerlijk in Beppies restaurant.
Tijdens het eten regent het behoorlijk maar is ook niet verwonderlijk na zo'n warme dag.  Daarna nog wat felicitaties en het is toch wel leuk dat de mensen je niet vergeten!

1. E.J. Klok-Assink:
    22 mei 2019
    Bert van harte gelukgewenst met je verjaardag!
    Bep uiteraard ook gefeliciteerd.
    Goeie reis verder en heel veel fotos maken voor later.
    Groetjes van Els en Pier.