Iecavas

23 mei 2019 - Iecavas novads, Letland

Donderdag 23 mei

Allereerst wil ik de mensen bedanken die me allemaal op de een of andere wijze gefeliciteerd hebben.
Gisteravond geen groot feest maar twee potjes Skip Bo met een glaasje wijn. Won twee keer ( en Bep heeft me niet laten winnen!) stand 4-2
Vanmorgen prachtig weer, heldere blauwe lucht en er zijn hier drie WC's en drie douches dus waren wij er vroeg bij.
Na het eten Bep de boel binnen weer even kuisen en ik de fietsen er af gehaald en het zeil gemaakt (ducktape) waar een scheur in zat!
Na nog wat karweitjes buiten en dan koffie gedronken. We hebben een vrije dag maar iedereen is druk in de weer. Wassen, caravan/camper wassen en meer van dat werk.
Ik ga na de koffie op de fiets naar Iecava, het stadje 5 km verderop.
Andere waren er ook al geweest maar fietsen binnendoor is erg lastig omdat de weg uit grof grind bestaat. Dus langs de grote weg (en daar houdt Bep niet van!) Er is naast de streep nog ruim één meter asfalt en daar kan je goed overheen fietsen maar de vrachtauto's razen je wel voorbij.
Iecava heeft 9500 inwoners en drie kerken. Een Rooms katholieke, een Lutherse en een Russisch Orthodoxe kerk. Ook is er een marktje en een redelijke supermarkt waar ik vers brood mee neem. Ook staan er nog van die lelijke Oostblok flats. Verders is er niet zoveel te doen dus fiets ik weer terug via een omweggetje weer naar de camping. We maken nog met diverse mensen een praatje en gaan buiten eten. Daarna Bep lezen en ik de foto's op de laptop zetten.
Letland is één van de Baltische staten en buurland van Litouwen, Estland, Wit Rusland en De enclave Rusland (Kaliningrad)en heeft 2 miljoen inwoners. Het heeft de dunste bevolkingsdichtheid van de Europese Unie. Het werd omstreeks in 1200 door Duitse ridders bezet en brachten het Christendom mee. Eind 19e eeuw kwam het in Russische handen en van Juli tot december 1812 in Franse handen(Napoleon) Tijdens de eerste wereldoorlog door de Duitsers bezet en in 1918 viel het Rode Leger binnen. In 1920 kwam er een vredes verdrag maar het werd in 1940 opnieuw door de Russen bezet die tot juni 1941 35.000 Letten deporteerden. 23 juni 1941 werd Letland door Nazi Duitsland bezet en tot 1944 werden er 90.000 Letse Joden naar concentratiekampen afgevoerd.
Daarna weer door de Russen bezet en de partizanen bleven tot 1949 actief en tot die tijd werden er ruim 40.000 Letten naar Siberië getransporteerd.
In mei 1990 werd de onafhankelijk uitgeroepen en op 21 augustus trad het land uit de USSR.
Ik wil hier mee aangeven dat dit land ook heel wat te verduren heeft gehad.
Ik zet de fietsen weer achterop en gaan thee drinken. Als we aan ons wijntje zitten betrekt de lucht en dondert het in de verte. Als Jan en Dick met de vrouwen terugkomen uit Bauska vertellen ze dat het daar enorm geregend heeft, de straten stonden blank. Maar ons tweede wijntje konden we niet helemaal leegdrinken omdat het begon te spatteren. De boel buiten hadden we al opgeruimd dus meteen naar binnen. Het begon wat te donderen en ook te regenen maar was weer na een half uur over. Bep eten koken en na de afwas ga ik dit even afmaken. Na de afwas gaat het weer regenen en wil Bep revanche voor gisteren.

1. Diane Honingh:
    23 mei 2019
    Luister pap, ik zal je uit de droom helpen: ze heeft je echt wel laten winnen. Goede reis morgen!! Kus