Kalvehave

4 mei 2019 - Kalvehave, Denemarken

Zaterdag 4 mei

Gisteravond toen Bep naar haar serie aan het kijken was kwam er een onweersbui en daar kwam ook hagel uit! Alles zag wit om ons heen! Buiten was het niet veel boven nul graden! Maar binnen hadden wij het warm al kon ons zoemertje de temperatuur niet op peil houden en moest de gaskachel bijspringen.
Vannacht ook nog diverse buien gehad waaronder hagel! Vanmorgen al vroeg wakker en de gaskachel aangezet want het was 7 gr. in de camper! Om 7.50 er uit en toen was het behaaglijk. Na de ochtendrituelen vertrokken we om half tien van de camping. We gingen binnendoor naar Frederiksvaek en langs het Roskilde Fjord naar Roskilde waar we even daar voor koffie gingen drinken. Onderweg mooi glooiend landschap dat hier ook voornamelijk landbouwgrond is. Ik had veel meer agrarische boeren verwacht maar ik denk dat 90% landbouwgrond is hier in Denemarken. We rijden langs Roskilde naar Koge en binnendoor naar Faxe. We hadden af en toe een buitje met ook hagel en hele donkere luchten, mooi om te zien maar niet om er in te zitten! Bij Tappernoje is een camperplaats en daar gaan we heen. Eerst om te eten en als het wat is blijven we daar. Maar de camperplaats in niks dus wordt het alleen eten. Ook hier een hagelbui! We kijken in het boek voor een andere plaats en vinden er een paar. Als Bep de koppies weer heeft afgewassen rijden we naar Praesto. Eerst gaat Bep even naar de Aldi omdat we brood nodig hebben en het morgen zondag en ook hier bevrijdingsdag is. We rijden naar de haven maar ook hier vinden we de camperplaats niet veel en rijden verder naar Kalvehave. Daar komen we om 14.40 aan en het is een mooie plaats. We kijken zo op de brug die naar het eiland Mon gaat. Via de automaat betalen en alles is er aanwezig, WC, douche, chemisch toilet legen, stroom, internet. Als de camper staat ga ik nog even op verkenning. Er is hier een behoorlijke haven en de zicht op de brug is ook mooi. Maar buiten is het koud dus snel het zoemertje aan. Als de zon af en toe schijnt is het heerlijk achter de ramen en is het zo (te) warm in de camper dus kan het zoemertje uit. Bep zet thee en als dat op is maken we nog een rondje rond de haven. Dan is het tijd voor ons wijntje en de zon doet zijn best om het toch nog een lekkere dag van te maken. Als Bep bezig is met het eten ga ik hiermee in de weer. De wolken verdwijnen en de lucht trekt schoon en we hebben nog een heerlijk avondzonnetje al is het buiten nog best fris!
De brug waar we op kijken is de Alexandrine brug, vernoemd naar de vrouw van Koning Christiaan X van Denemarken. Gebouwd vanaf 1936 en geopend op 30 mei 1943. 746 m lang en 10,7m breed.
Nog even over de wegen in Denemarken. Ze zijn goed te berijden maar je moet wel goed opletten.
In dorpen 50 km en ook veel drempels die wel aangekondigd worden aan het begin maar goed moet opletten waar ze liggen. Dan de snelheid. Die veranderd vaak van 50 km, 60, 70, 80 of 90km/u. Af en toe op de Tom Tom kijken hoe hard je mag! Verders zijn de Denen hoffelijk in het verkeer. En zoals ik al een keer heb vermeld is het rustig op de binnenwegen.
Na het eten de TV aan om de dodenherdenking mee te beleven op de Dam in Amsterdam, altijd een indrukwekkende gebeurtenis.

1. Diane Honingh:
    4 mei 2019
    Koud is het hier ook nog steeds. Tom moest al om 10.15 uur voetballen en had mijn dikste winterjas en handschoenen (op de fiets) aan. Blij dat ik het nog niet had opgeruimd! En van de wedstrijd werd ik ook al niet warm! Gelukkig is het einde van het seizoen in zicht! Fijne avond, kus