Smidstrup

3 mei 2019 - Smidstrup, Denemarken

Vrijdag 3 mei

Gisteravond TV gekeken naar een Engelse detective. De ontknoping er van zouden we bijna missen omdat er een enorme regenbui kwam en dan de schotel het laat afweten. Tussen de buien, als het droog was, was er net reclame! Maar gelukkig hebben we nog de IPad en kunnen we het via internet zien. De ontknoping gezien en konden we rustig gaan slapen.
Vannacht ook nog enkele buien gehad maar vanmorgen een blauwe lucht toen ik door het dakraam keek. Ook de wind was minder maar wel koud!
We hadden ook nog Duitse buren gekregen, twee jonge mannen.
Na het ochtendgebeuren en ontbijt vertrokken we om 9.05 uit Vaerlose. Het was slechts 10 graden! Maar wel een zonnetje en ook wat wolken. We reden naar Hillerod en vandaar naar Fredensborg waar een Slot is. Het is ook een verblijf in de lente en de herfst van de Koninklijke familie. Het is vanaf 1720 gebouwd en was in 1753 klaar. Wij waren daar al vroeg en zouden een wandeling maken om zo de achterkant van het kasteel te zien maar ten eerste konden we geen goede parkeerplaats vinden (nu niet weer een bon!) en de lucht betrok en we hadden geen zin in een bui op ons kop! Dus verder gereden naar Helsingor. Daar heb je Kronborg Slot, een groot kasteel met een vesting er omheen. Erik van Pommeren liet in 1420 het kasteel Krogen bouwen dat Frederik II in 1574 liet vervangen door een groter kasteel, Kronborg. Dat was in 1584 voltooid. Een ieder die naar de rijke visgronden van de Oostzee wilde varen moest daar tol betalen. In 1658 werd het kasteel veroverd door de Zweedse koning Carl X Gustav en lieten het in 1660 leeggeplunderd en half in puin achter. Na een lange geschiedenis als kazerne werd het in de loop van de 19e en 20e eeuw gerestaureerd en ook de vestingwerken er omheen in oude glorie hersteld. Een groot complex waar je omheen wandelen kunt en ook in het kasteel kan om diverse kamers te zien. Ook nog een Toren beklommen van 145 treden (hoger dan de Ransdorper toren, Tom!) Dan samen de kazematten onder het kasteel door gewandeld waar vroeger ook de voorraden lagen. Donker en verlicht met olielampjes. Er zit natuurlijk ook nog een kapel in en die hebben we ook vluchtig bekeken want er kwam een horde kinderen en Aziaten binnen. Wij waren trouwens mooi op tijd want het gaat om 11 uur open en wij waren een van de eersten en dus die meute vooruit! We lopen nog even de vesting op waar veel kanonnen staan die elke dag om 3 uur een salvo geven. Ook kan je hier Zweden zien liggen, erg dicht bij. Wij lopen weer terug en er vallen wat grote druppels regen met af en toe een hagelsteen er tussen! Ja, Tom wij hebben elk jaar de wedstrijd wie het eerste de korte broek aan heeft en dat win ik meestal omdat we in het voorjaar vaak naar warmere landen toe gaan. Maar deze keer denk ik dat jij wint! We gaan dus weer naar de camper en gaan daar eerst eten. We hebben hier wijselijk een parkeerkaartje gekocht en kunnen nog even staan! Om één uur rijden we daar weg (11gr) en vervolgen de trip langs de noordkust. We komen in Smidstrup, op een camping. Krijgen een plaatsje toegewezen en als we gesetteld zijn loop ik naar de receptie om in te schrijven. Aardige man, hebben de camping overgenomen, samen met zijn vrouw, nu net één jaar. Hij vindt ook dat kamperen duur is in Denemarken maar de Denen moeten veel belasting betalen. Maar daar staat tegenover dat leren, Universiteit, ziektekosten enz. allemaal voor de rekening van het rijk zijn dus dat is "gratis".
Ook gaan ze hier met 67 jaar met pensioen en zijn kinderen denkt hij met 70. Zijn kleinkinderen zullen wel op hun 75e met pensioen gaan! Maar bij ons is het niet veel anders. Wij betalen ook veel belasting en dan komen daar nog wel extra kosten bij!
Ik de boel verkend en water bijgevuld en de stoelen buiten gezet en Bep ook naar buiten gelokt! Daar nog even, met vest aan, vitamine D opgedaan. Thee drinken we binnen zo ook het glaasje wijn. Als Bep met het eten bezig is krijgen we live beeld van de Canarische Eilanden waar de fam. Honingh morgen weer naar huis vertrekt. Ook de fam. Porsius is weer terug uit Londen en de fam. Seevinck zit op het eiland Skye en vaak in gebieden waar het internet nog uitgevonden moet worden maar zal ook een dezer dagen weer naar het Vaderland terug keren zodat alleen "het oude stelletje" nog op reis is. Het eten smaakt weer best en na de afwas Bep verder met haar sokken breien en ik even dit afwerken.

1. Tom:
    4 mei 2019
    He opa, ga je gewoon torens beklimmen zonder mij? Hier is het nog erg koud dus weet ik niet of ik de wedstrijd wel ga winnen...
    Kus Tom