Pskov

27 mei 2019 - Pleskau, Rusland

Maandag 27 mei

Gisteravond dus aan net diner met folklore muziek. Twee spelen op een gitaar en ander snareninstrument  en een zangeres. Was erg leuk maar wel harde muziek zodat je niet gewoon met elkaar praten kunt. Rob had op zijn mobile telefoon een decibel meter en die gaf als piek   120DB aan. Met 80 DB moet je gehoorbescherming! Maar heerlijk en (te) veel gegeten en om 9 uur weer op de camper aan dat 5 min. lopen is. Dan Bep lezen en ik even in de administratie.
Pskov is een middelgrote stad met ong. 200.000 inwoners. Het ligt aan de rivier de Velikaja en het is ook de naam van de regio. Het is een van de oudste steden van Rusland, in 903 werd het reeds vermeld. Ook is het een Hanzestad. Het stadsbeeld wordt bepaald door het Kremlin (kasteel) en de Drievuldigheidskathedraal. Het was in de Middeleeuwen een centrum van handel en religie.
Tijdens de tweede wereldoorlog is het van 9 juli 1941 tot 21 juli 1944 bezet geweest door de Duitsers. 6% van de huishoudens was gespaard gebleven nadat de stad was bevrijd.
Pskov bezit twee kloosters, het Mirojskiklooster daterend uit de 12e eeuw en het Ivanovskiklooster uit de 13e eeuw. Ook zijn er nog diverse kerken en kapellen te zien.
Pskov onderhoud sinds 1988 een stedenband met Nijmegen.
De zon scheen weer vanmorgen en het was om 9.50 verzamelen om in de bus te stappen. We krijgen een excursie met gids in het centrum van Pskov. Er zou één bus komen maar het werden twee busjes van 20 personen omdat de grote bus stuk was! Maar ook twee gidsen. We reden even over tienen naar het centrum waar het Kremlin is (het versterkte gedeelte van de stad). Het bestaat uit een oude citadel waar de Kathedraal (de Drievuldigheids kathedraal) in het midden staat. Het heeft een oppervlakte van 7,5 HA binnen de muren. Het wordt aan drie zijden door water omringd, de rivier de Velikaje en het riviertje de Pskova en het heeft 7 torens. Hier woonden al in de eerste jaren na Chr. mensen. De eerste stenen vestingen dateren uit de 10e tot de 13e eeuw.
De Kathedraal werd in de 10e eeuw op aanvraag van Grootvorstin Olga van Kiev gewijd aan de drie eenheid. Het was van hout en is begin 12e eeuw verbrand en in 1138 vervangen door een stenen gebouw. Het werd meerdere keren verwoest en weer opgebouwd. In 1609 werd hij door brand ernstig beschadigd. In 1682 zijn ze begonnen met het huidige gebouw en dat werd in 1699 ingewijd. De hoogste toren is 78m hoog. De kerk is van binnen erg mooi met heel veel Iconen aan de wand. De vrouwen moesten een hoofddoek op en een soort schort zodat ze op vrouwen lijken!
Daarna naar de St Nikolaas Kerk die ook Russisch Orthodox is en uit de 16e eeuw is. Ook daar is het een en ander aan verbouwd en aangebouwd. We krijgen nog een sight seeing vanuit het busje en rijden naar het buitengebied waar ze bezig zijn een nieuwe rondweg aan te leggen. We komen uit bij een enorm bronzen beeld ter ere van de overwinning van Alexander Nevski op de Duitse Teutonische Ridders. Het was winter en het meer van Pskov was bevroren maar had zwakke plekken. Alexander Nevski wist waar die plekken waren en lokte de Ridders met hun paarden en zware uitrusting daar naar toe dat ze door het ijs zakten! Zo overwon hij deze Duitse Ridders.
Ook verteld zij dat een laaggeschoolde arbeider ongeveer 250 euro n de maand verdiend en dat er hier ook verzekerd moet worden tegen ziektekosten. Ook is er een behoorlijke werkloosheid. Vroeger was dat anders, werd alles betaald door de Staat en was een baan verzekerd. Dus oudere mensen vonden die goeie oude tijd beter als nu (herkenning?) we rijden weer terug naar de camping en het inmiddels half twee dus tijd om te gaan eten. Na het eten gaan we lopend naar de supermarkt die ong. 800m hier vandaan is. We gaan eerst pinnen en dat lukt er komen Roebels uit! Alles te koop maar wat staat er allemaal geschreven op de producten. Vooral de wijn is even zoeken en is hier net zo duur als in Nederland. Als de boodschappen weer in de tassen zit gaan we weer terug en moeten over drie spoorbanen lopen. Er is een rangeerterrein hier achter de camping.
Er valt af en toe een spat regen! Als Bep de boodschappen gaat opruimen loop ik nog even naar het bos waar een grote speeltuin is en ook een hele grote baan tussen de bomen waar kinderen, aangelijnd, hun hart op kunnen halen. Dan weer terug en heeft Bep de boodschappen opgeruimd en ook de stofzuiger zijn werk laten doen. Dan is het al weer theetijd en als we aan ons eerst koppie zitten begint het harder te regenen. Ook smaakt het wijntje weer goed, we zijn nu aan de Russische wijn en dat smaakt goed. Bep gaat om 18.30 aan het eten beginnen en kan ik dit even doen. Na de afwas ga ik naar de receptie om dit weg te sturen. Maar het is gelukkig droog.

1. Diane Honingh:
    27 mei 2019
    hoe zien die er uit, roebels?