Riga

10 juni 2019 - Riga, Letland

Maandag 10 juni 2e Pinksterdag (doen ze hier niet aan)

Gisteravond lukte me het niet om het blog voor de wedstrijd weg te zenden dus moest het erna.
We gingen met z'n vijven naar een hotel waar Ger het geregeld had om daar TV te kijken. De wedstrijd zelf was weinig spectaculair, weinig kansen en Nederland verloor van Portugal met 1-0. Ik denk ook dat de voetballers aan vakantie toe zijn voor de meeste spelers na het drukke seizoen.
Vanmorgen ziet het er weer goed uit, de zon schijnt en er is weinig wind.
Na het eten koffie gedronken en de "knappe" kleren aan en om half 10 stapte ook de Nederlandstalige gids in de bus die ons naar de overkant van de rivier de Daugava bracht. Daar uitgestapt en langs verschillende huizen in Jugendstil stijl gelopen met uitleg van de gids die Nederlands sprak met een Duits accent wat wel grappig was. We zagen prachtige voorgevels uit begin 20e eeuw. Daarna weer de bus in en nu naar het oude gedeelte van de stad dat eigenlijk door water omsloten is en waar vroeger muren omheen stonden. We stapten uit bij een monument van Letse Schutters die in de Sovjet tijd de bodyguards van Lenin waren en een rol van betekenis hebben gespeeld tijdens de Russische revolutie. Dan lopen we langs het gebouw van de Zwarthoofden uit 1334 dat in WOII geheel verwoest was maar in 1999 weer in de oude stijl is opgebouwd. Aan de andere kant van het plein het Raadhuis dat ook verwoest was maar ook geheel in oude stijl is teruggebouwd. We lopen verder met de gids en komen bij de St Pieterkerk, die van baksteen is. Op deze plek stond al een houten kerk van de Lijven in 1209. Daarna in steen gebouwd en vele verbouwingen ondergaan. De toren is ook diverse malen verbrand of ingestort en de laatste keer door mortiervuur van de Duitsers. Nu is het Museum. Je kan met een lift naar 73m en dan heb je een mooi uitzicht over de stad. Verder naar " de drie Broeders" waar we werden onthaald door twee blazers die het Wilhelmus speelden, heel apart. Het zijn drie huizen waarvan de oudste uit de 15e eeuw is. Het is in de Hollandse stijl gemaakt met een trapgevel. Toen we weg gingen werd " Op de blanke top der duinen" gespeeld! Dan koffie drinken op het Livu Plein waar veel terrasjes zijn. Daarna nog langs wat oude gebouwen en komen op het Dom Plein waar de Dom staat. Het oudste gedeelte is uit 1211 maar daarna vele keren verbouwd en aangebouwd. Ook deze toren is diverse keren vervangen. Het had ooit het grootste orgel van Europa met 6718 pijpen en is van Duitse makelarij. Ook langs het Kunstmuseum, van 1852 tot 1855 gebouwd, langs de Johanneskerk uit de 15e eeuw en zo komen we bij het vrijheidsbeeld uit 1935 dat 42m hoog is. Hoewel het een bron  van Nationalisme is geweest en verzamelpunt van demonstraties durfden de Sovjets het niet te verwijderen. De gids vertelde wel dat als iemand daar bloemen had gelegd, de Russen s' avonds je op kwamen halen en je naar Siberië transporteerden! Vandaar met de bus naar het Lido waar we de lunch nuttigden. Om 14.40 weer de bus in en we werden gedropt bij de markthallen. Dit zijn vijf enorme loodsen die gebruikt zijn om Zeppelins te maken. De Duitsers lieten ze na WOI achter. Het behoort tot de grootste overdekte markt van Europa. Wij zijn daar doorheen gelopen en daarna met z'n tweeën naar de binnenstad gelopen om nog wat te bekijken. Ook een terrasje gepikt op het Domplein, wat gedronken en zo zoetjes aan weer naar het afgesproken punt waar de bus weer om 5 uur zou komen om ons terug te brengen naar de camping. Daar aangekomen andere kleren aan en een kop thee genomen daarna nog een wijntje en we aten brood omdat de lunch een diner karakter had! Na de afwas weer buiten gaan zitten al is het wel bewolkt en valt er een spatje regen. Maar onder de luifel is het prima uit te houden!
Riva is een mooie stad en wel " Klein Parijs" genoemd. Ook is de oude binnenstad heel voed beloopbaar.

1. Diane Honingh:
    10 juni 2019
    Prachtige foto’s. Lijkt me leuke stad! Geniet morgen van jullie vrije dag. Kus!!