Rosenfelde

6 mei 2019 - Grube, Duitsland

Maandag 6 mei

Gisteravond na de voetbalwedstrijd dus nog even typen en ook de boot voor morgen boeken.
Als je het via internet doet dan is het een stuk goedkoper vertelde men mij. Maar ja als alles ingevuld is duurt dat even. Dus morgen verlaten we Denemarken en komen in Puttgarden in Duitsland aan de wal. We zouden nog een paar dagen in Denemarken kunnen blijven maar de temperatuur en vooral de koude wind doet ons besluiten om morgen over te varen en niet over de Belt brug, een stuk om te rijden.
Denemarken is een uitstekend land om te fietsen en heeft ook vele mooie landschappen. Het eiland Seeland is het drukste eiland, de overige zijn lekker rustig om te rijden. We hebben veel gezien maar heeft niet de cultuur die ik ambieer. Het is een land van Vikingen en die bouwde alles van hout en daar is niet zoveel meer van over. Ook de dorpen en steden vinden wij niet gezellig, hebben geen marktjes, winkeltjes of pleintjes met terrasjes. Veel oude gebouwen vind je ook niet in Denemarken. Wel veel mooie kastelen en musea. Al met al hebben we een mooie rit door Denemarken gemaakt en het zou nog mooier zijn geweest als de temperatuur wat hoger was geweest. Regen hebben we weinig gehad, en de regen viel vooral 's nachts en dan lig je toch in bed. Maar de kachel hebben we bijna elke avond wel aan gehad!
Dus vanmorgen na het ontbijt om 9.10 vertrokken uit Sakskobing. Het was 9 gr. Eerst een tankstation opgezocht waar je ook met cash geld kunt betalen en die zijn er niet zoveel. Een pomp gevonden maar ook met creditkaart! We hadden nog wat teveel cash geld en dat wilde we kwijt, die Deense Kronen. De man achter de balie gevraagd of we met cash geld kunnen betalen en hij meegelopen en dat kon. Tank weer bijna vol en nog een rondje over het eiland Lolland gemaakt. Die eiland is behoorlijk vlak met een beetje glooiing. Naar Naskov gereden en niet er uit gegaan want het spetterde wat en het was nog 9gr. Op een parkeerterrein koffie gedronken en naar Robyhavn gereden om ons in te checken voor de Ferry. Ik had het formulier op m'n telefoon staan en die (onaardige man, maandagochtend?) vroeg naar een nummer dat ik niet meteen begreep! Maar het kwam goed, doorrijden naar de Ferry. Na 10 minuten konden we er op en het was een behoorlijke grote boot van Scandlines. Om 11.45 vertrokken we en er was wel wind maar de deining viel mee. Half één gingen we van boord en waren in Puttgarden in Duitsland. Naar een parkeerplaats gereden en daar gegeten. Even overleg en besluiten om naar een camping te gaan om de boel weer spic en span te maken. Ook de was moet gebeuren en nog meer van die huishoudelijke werken! Om 14.15 kwamen we op de camping in Rosenfelde aan. Konden een aangegeven plaats bekijken en dan inschrijven. Maar... er is in Duitsland tussen 12 en 3 uur mittagruhe en gaar de slagboom niet open. Dus even wachten en om 3 uur de camping op. Het is een prachtige camping, de camper neergezet en dan even op verkenning. Prachtig sanitair blok met ook wasmachines. Maar het inmiddels half vier en dan krijg je de was niet droog. Dus besloten om morgen maar een "werkdag" van te maken want er wordt geen regen voorspeld. Ik loop nog even naar het strand hier aan de Oostzee, eigenlijk is het de "Mecklenburger Bucht". Er is ook een nudistenstrand maar daar waag ik me maar niet aan, sta ik voor ... met deze kou! Dan aan de thee. Het zonnetje schijnt maar de wind maakt het te koud om buiten te gaan zitten. Na de thee smaakt het wijntje weer lekker! Bep gaat weer achter de driepitter en ook dat zal wel weer lekker smaken.