St Petersburg

31 mei 2019 - Sint-Petersburg, Rusland

Vrijdag 31 mei

Eerst even wat over St Petersburg.
Het ligt in een deltagebied aan de monding van de rivier de Neva en het heeft een kleine 5.500.000 inwoners. Het werd gesticht door Peter de Grote in 1703 en werd gebouwd op moerasgrond waarbij duizenden lijfeigenen om het leven kwamen. In 1712 werd het de hoofdstad van Rusland tot 1918.
In 1905 wilden vreedzame demonstranten een petitie aan Nicolaas II aanbieden maar werden op weg naar het winterpaleis neergeschoten waarbij 1000 demonstranten het leven lieten.
In 1917 werd de Tsaar gedwongen af te treden en kwam Vladimir Lenin aan de macht.
In 1914 werd de stad een meer Russische naam gegeven, Petrograd
In 1924 werd de stad omgedoopt tot Leningrad
Tijdens de 900 dagen bezetting van Leningrad die in 1941 begon had de stad 3 miljoen inwoners. Toen de bezetting was opgeheven waren 2 miljoen inwoners gestorven aan honger en barre winterkou. In 1991 vond er een staatsgreep plaats tegen de hervorming van Gorbatsjov die onderdrukt werd. In dat jaar kreeg het zijn originele naam terug, St Petersburg.
Poetin is hier geboren en getogen en kwam in 2000 aan de macht, werd minister president van 2008 tot 2012 en werd daarna in 2012 opnieuw gekozen tot heden.
Gisteravond nog even de boeken doorgelezen en Bep de was opgehaald die je hier kunt laten wassen en dan krijg je ze schoon en droog terug voor €4,75!
Vanmorgen mooi weer, wel wat schapenwolken in de verte, maar niet echt warm.
We zijn er vroeg uit want we gaan vandaag op excursie met de bus en die vertrekt om 9 uur.
Die was goed op tijd en de gids stelde zich aan ons voor met Ella. Het is een Nederlandse gids die ook met bekende Nederlanders heeft gewerkt, Dick Advokaat, van Gaal, John vd Brom, Preudhomme en nog meer bekenden. We gingen met een mooie bus op rit en maakte een stadstoer met uitleg en informatie van de gids. Ze deed het geweldig, ook af en toe een Nederlandse grap er tussen door. We stopten eerst bij de Smolny Kathedraal uit 1748 en stapte uit om foto's te maken. Dan de bus weer in en verder met de stadstoer. We stopten nog twee keer bij de rivier voor een fotomoment. Dan weer verder naar de kerk van de verlosser van het bloed. Hij is gebouwd naar aanleiding van de moord op Tsaar AlexanderII op 1 maart 1881. Tussen 1883 en 1907 werd hier op de plaats waar de Tsaar vermoord was de kerk gebouwd. Dan weer verder met de stadstoer en het begint wat te regenen. We stoppen ook bij een winkel met souvenirs waar je ook koffie en wodka kunt krijgen. Prachtige winkel, erg netjes en ook niet echt duur. We zien daarna nog meer prachtige gebouwen en als ik dat allemaal op papier moet zetten ben ik 14 dagen verder. Het is een prachtige stad met ook grachten die Peter de Grote in Amsterdam had gezien. Ook wat gebouwen die Amsterdams aandoen. Dan is het tijd voor wat te eten en te drinken en gaan we de bus uit en ieder zijns weegs. Maar de helft komt in het zelfde restaurant en daar drinken we wat en eten we wat. Om 13.50 moeten we naar de Hermitage dat ondergebracht is in het Winterpaleis. De gids is er ook weer en we krijgen allemaal een "oortje" in en lopen door de Hermitage met een prima uitleg door onze gids. Hier komen 30.000 mensen per dag om de kunstcollectie van 3 miljoen stukken te aanschouwen. Het is een van de grootste en veelzijdige kunstcollectie van de wereld. Ze hadden dan ook kaartjes van te voren geregeld anders hadden wij nog een hele tijd in de rij moeten staan! Ook schilderstukken van onze grootste schilders zoals, Rembrandt, Rubens, Jan vd Steen, Ferdinand Bol en nog vele anderen. Ook Griekse, Romeinse en Egyptische stukken waren te bewonderen. De gids vertelde door en om 16.45 waren wij de Hermitage doorgelopen en konden wij onze jassen weer halen en de bus in stappen. In WOI waren de stukken naar Moskou gebracht en in WOII was de collectie achter de Oeral veiliggesteld. Na nog een sight seeing kwamen we om half zes op de camping aan. Dan eerst onder de douche en daarna een wijntje genomen. Dan nog wat eten en dan in de administratie. Nogmaals, ik kan niet alles opschrijven wat we gezien hebben en morgen gaan we weer op pad met de gids!

1. Dirk Molenaar:
    31 mei 2019
    Erg mooi zeker je verhaal erbij