St Petersburg

3 juni 2019 - Sint-Petersburg, Rusland

Maandag 3 juni

Gisteravond wilde Bep Skip Bo om weer wat aan de stand te doen maar dat mislukte, ik won ze alle twee en nu 10-4. Maar ze heeft nog enkele weken om dat in te halen.
Vanmorgen weer vroeg wakker, ook vanwege het verkeer dat achter onze camper gaat. Het is net 100m na een stoplicht en dan het viaduct omhoog!
Een strakblauwe lucht en de verwachtingen voor de komende dagen zijn goed. Na het ochtendgebeuren gaan we na de koffie naar de shuttle busjes die ons naar het centrum brengt.
Met de Metro heen is volgens Eugenia, de gids die ons de hele trip door Rusland begeleid, geen optie omdat die om die tijd helemaal vol zit. Dus heeft ze busjes geregeld voor vanmorgen. Ook kunnen wij de ansichtkaarten bij haar inleveren, die ze dan van postzegels voorziet en op de bus doet. Dus we hopen dat het goed komt.
Om 10 uur waren de busjes er en wij zaten in het laatste busje. Dwars door de drukke stad naar het centrum. De chauffeur reed ook door straatjes waar wij nooit aan gedacht zouden hebben , maar hij kent weg. Maar het duurde toch bijna een uur voordat wij op de plaats van bestemming kwamen. Iedereen was er al en trok zijn eigen plan. Eerst nog even de bloedkerk van buiten bekeken en daarna gingen wij met z'n achten koffie drinken met wat lekkers. Toen dat op was splitste wij ons in twee groepen. Wij liepen onze vrouwen achter na die nu oog hadden voor de talrijke winkels. Maar ook hier zijn de winkels in de betere straten van St Petersburg duurder dan waar wij in andere steden waren. We lopen ook door een oud warenhuis, van 150 bij 150m, met arcaden op de begane grond en winkels er achter. Ook op de eerste verdieping winkels met heel weinig klanten. Dan nog een ronde over de Nevskiy Prospekt, dè winkelstraat van St Petersburg.
Gegeten bij de Burger King en dan lopen we rustig naar de afgesproken plek om weer terug te gaan. Daar hebben al enige medereizigers zich verzameld en om 3 uur gaan we de Metro in. Geert heeft voor ons allemaal een muntje gekocht à 45 roebelcent (63 cent) en daar kan je het poortje mee door en net zolang reizen tot je er weer uit gaat. We gaan met de roltrap 60m naar beneden want daar loopt de Metro. Dit omdat daar een goede vaste laag zit om doorheen te boren. De deur van de Metro gaat gelijk open met een deur van het perron zodat  je de Metro niet ziet aankomen. Met z'n allen er in en dan drie stations verder uitstappen. Verder met de trolley bus, waar Geert voor ons allemaal een kaartje koopt en wij in de propvolle bus richting hotel camping rijden. Om 15.45 zijn we weer terug en het is heerlijk weer dus omkleden in zomergoed! Eerst wat fris drinken en daarna thee. Als de vijf al weer een poosje in de klok zit nemen we een heerlijk koel wit wijntje. De laatste dagen heb ik wat extra foto's meegestuurd van deze prachtige stad maar dat zal nu wel weer wat minder worden. Dan wat eten en om 7 uur een route bespreking voor morgen. Terug naar de camper en omkleden voor de folklore avond. We gaan met de bus, die om 8 uur vertrekt.. De folklore show begon om 9 uur en vooraf een drankje en het was werkelijk een prachtige show. Ook één van onze mensen werd op het podium gehaald en Leo speelde het goed mee, een artiest! In de pauze nogmaals een drankje (wodka) en een hapje en daarna nog een optreden, een mooie avond. Om 11 uur weer de bus in en na een rit door het verlichte St Petersburg namen wij afscheid van deze mooie stad.

1. Diane Honingh:
    4 juni 2019
    Ziet er allemaal prachtig uit. En die mooie blauwe lucht maakt het af. Goede reis vandaag! X