St Petersburg

2 juni 2019 - Sint-Petersburg, Rusland

Zondag 2 juni

Gisteren had Ger bij een restaurant gevraagd, even verder op, of ze ook de finale van de Champions League op de TV hadden. Dat zouden ze, dus gingen we met z'n achten naar het restaurant. Het is 300m lopen en toen we aankwamen stond de TV aan maar er kwam ook harde muziek uit die tent. Er stond een zangeres te zingen en die verspreidde zoveel decibels dat we niet behoorlijk met elkaar konden praten. Ook de TV hoorden we niet maar Russisch verstaan we toch niet. We hadden net een slok van ons biertje genomen toen er al na 24sec. hands werd gemaakt in het strafschopgebied en Liverpool een penalty kreeg die er in geschoten werd, 1-0. Tottenham drong niet echt aan en ook Liverpool vond het wel best, zo leek het. In de rust vertrok de zangeres maar er kwam een DJ voor in de plaats die nog meer decibels produceerde. Hij had net zoveel publiek als de zangeres, drie man! De tweede helft bracht weinig opwinding. De laatste 10 minuten probeerde Tottenham nog wat te forceren maar wat dan meestal gebeurd, gebeurde hier ook, Liverpool maakte 2-0, over en uit. Het mooiste moment hebben we niet gehoord, dat was dat het stadion " We never walk allone" zong. Dat was nog een kippenvel moment appte Diane die ook vond dat als Ajax hier gestaan had het wel een wedstrijd was geweest met kansen voor Ajax om die beker te winnen. Maar misschien ben ik wat te optimistisch.
Vanmorgen hoefde we er niet vroeg uit maar toch vroeg wakker. Bewolkt en vannacht wat geregend.
Vanmorgen dus rustig aan en na de koffie ons opgemaakt voor de volgende excursie.
Om 11 uur de bus in en naar het Catherina paleis. Dit ligt ongeveer 25km ten zuiden van St Petersburg. Onderweg wat regen maar onze gids wist weer heel wat te vertellen, ook over de regen! Maar we gingen eerst naar de St Catherina kathedraal, een Orthodoxe kerk. We kwamen daar tegen twaalven aan en daar begon net een processie. De geestelijken kwamen uit de kerk en na wat gebeden liepen ze een rondje om de kerk, dan nog wat gebeden en de kerk weer in . Deze processie is omdat het 40 dagen geleden is dat het Pasen was en dat nu de verrijzenis van Jezus herdacht wordt. We vielen dus met de neus in de boter! Wij ook even naar binnen waar het behoorlijk druk was met gelovigen. Later in de bus kregen we van de gids uitleg over dit gebeuren.
Deze kerk is in opdracht van Tsaar Nicolaas I gebouwd in 1835 en op 24 nov. 1840 ingewijd. In 1842 werd de tuin aangelegd met oa 200 populieren uit Nederland. Vijf dagen na de bestorming van het winterpaleis, in 1917, werd de priester door de bolsjewieken gearresteerd en vermoord.    In 1922 werd de kerk van waardevolle spullen beroofd. Op 1 juni 1938 kwam er een verzoek om de kerk te slopen en op 11juli1938 werd de kerk opgeblazen en in 1960 een monument voor Lenin op die plaats neergezet.  In 1998 kwam het plan om de kerk weer op te bouwen en in 2003 werd er een kruis geplaatst en Lenin van zijn sokkel getrokken. 2007 werd begonnen met de herbouw van de kerk naar tekeningen en foto's van weleer. Op 27 juli 2010 werd de kerk ingewijd.
Dan de bus weer in en naar het restaurant waar we de uitgebreide lunch kregen aangeboden.
Lekker gegeten en dan weer in de bus naar het Catharina paleis. Dit is het zomerpaleis van Tsarina Catherina de Grote. Het is in 1752 ontworpen door een Italiaanse architect voor Tsarina Elisabeth I. Ook dit paleis is ernstig verwaarloosd tijdens de bezetting van de Duitsers. Toen ze zich moesten terugtrekken hebben ze het paleis opgeblazen. Veel spullen waren al in veiligheid gebracht maar niet alles. Ook de mooie barnstenen kamer was door de Nazi's leeggeroofd en niet meer teruggevonden. Na de oorlog is het paleis geleidelijk weer in de oude staat herbouwd en was voltooid voor het 300 jarig bestaan van St Petersburg in 2003. De barnstenen kamer met mooi ingelegd barnsteen is met giften tot 12 miljoen dollar weer hersteld. Ook nu komt er nog geld binnen om het paleis van binnen helemaal te herstellen. Wij hadden het geluk dat we met een groep zijn en dat de kaartjes van tevoren besteld zijn. Anders moet je aansluiten op de ellenlange rij mensen die er ook in willen. Wij liepen de zalen door met weer een perfecte uitleg door onze gids. Veel met goudverf bewerkte zalen en ook Delftsblauwe schoorstenen die nooit gebruikt werden omdat het een zomerverblijf was. Ook veel schilderijen van de Tsaren en belangrijke mensen en voorwerpen van uit die tijd. Daar een uur rondgekeken en we gingen daarna de tuinen in met prachtige bloemen, tulpen die bijna uitgebloeid zijn. Ook kregen we in een apart klein paleisje een mannenkoor die A Capello zongen wat erg mooi klonk, ook door de akoestiek van het gebouwtje. Daarna weer naar de bus en we zaten net toen het begon te regenen. We hebben het vandaag weer erg getroffen, als er buien waren zaten we in de bus, of aan de lunch of waren binnen met de rondleiding. We hadden een engeltje op onze schouder, volgens de gids. Om 4 uur weer terug en eerst wat boodschappen doen en dan een wijntje. Na het eten Bep ansichtkaarten schrijven en ik dit verhaal.

1. Rene Ouderling:
    3 juni 2019
    Die wedstrijd tottenham - Liverpool was niet om aan te gluren. Een aanfluiting voor het voetbal.
    Ben nu weer helemaal bij. Mooie stad wel St. Petersburg, had daar een andere voorstelling van.