Naar Crivillente

24 mei 2022 - Catral, Spanje

Dinsdag 24 mei

Gisteravond weer de hele avond buiten gezeten tot we naar bed gingen. De avonden zijn heerlijk maar het mag overdag wel wat minder met de temperatuur.

Vanmorgen weer mooi weer al is er wat bewolking en dat vinden we niet vervelend!

Na het ontbijt wat klusjes, zouden we gaan koffie drinken maar de Schotse buurvrouw kwam even buurten, gezellig!

Wij dus aan de koffie en daarna op de fiets naar Crevillente. Aardig vlak, met af en toe wat vals plat, en reden langs sinaasappelbomen waar ze aan het plukken waren. Kisten vol en werden op vrachtwagens geladen, allemaal handwerk met deze temperaturen. Maar ook Johannesbroodbonen, granaatappels, mandarijnen, vijgen, olijven, groene kolen en nog meer wat ik niet weet hoe dat heet.

We komen in Crevillente en rijden tot verassing van Bep, naar het hoogste punt van de stad, de kerk. Maar ook deze kerk, Nuestra Señora De Belén, is op slot en kan Bep geen kaarsje opsteken.

De kerk staat op de plaats waar vele voorgangers gestaan hebben. Deze kerk zijn ze in 1772 mee beginnen te bouwen en is in 1828 ingezegend.

Crevillente is een stad met bijna 30.000 inwoners en ligt aan de voet van het Crivillente gebergte.

Hier was al bewoning zo’n 18.000- 20.000 jaar geleden. Ook uit de bronstijd zijn vondsten gedaan. Ook van de Iberiërs en van de Romeinen uit de 2e eeuw v. Chr. tot de 6e eeuw n. Chr.

In de tijd van de Moslims werd het een versterkte stad waar alleen nog maar fundamenten van gevonden zijn.

De bevolking bestond in 1609 bijna volledig uit Moriscos of nieuwe Christenen die zich tussen 1521 en 1526 tot het katholicisme bekeerden, de meesten met geweld.

Ik loop nog naar het Tourist Informatie en krijg nog wat informatie mee. Maar in de stad is niet zoveel te zien en ook te warm om er doorheen te lopen.

Dus gaan we naar de Lidl en nemen nog wat boodschapjes mee. Dan weer even op het goede spoor komen en dan is het goed dat je Google maps hebt. We fietsen weer terug en komen nog in het dorpje Sant Filip Neri waar in de burgeroorlog op 30 jan. 1938 een verdwaalde bom, van Franco’s zijde, is terecht gekomen. 42 mensen vonden de dood, waaronder veel kinderen.

We zijn tegen tweeën weer terug en gaan dan eten.

Bep gaat alvast het eten voorbereiden voor vanavond in de warme camper omdat de vliegen erg vervelend zijn!

Daarna achter de camper waar het heerlijk is, schaduw en een windje. Bep lezen en ik schrijven!

De nieuwe Engelse buren komen vragen wat wij tegen die steekmuggen doen. Zij waren gisteravond jaloers op ons omdat wij buiten zaten en zij,  noodgedwongen, binnen zaten vanwege de steekmuggen. Wij hebben spul met Deet en dat werkt goed maar je moet je wel op tijd insmeren!

Er is een spreekwoord:  Als de zon gaat verdwijnen zullen de steekmuggen verschijnen!

Hij was in de Pandemie 60 geworden en met pensioen gegaan. Kon dat niet vieren en nu vieren ze dat in Benidorm, waar ze een flat hebben gehuurd, met de kinderen en kleinkinderen die dan ook overkomen.

We zitten aan de thee als de Schotse buren langskomen en even komen bijpraten. Vanwege Brexit kunnen de mensen uit de UK maar 90 dagen in Europa verblijven, dan moeten ze weer terug zijn. Daar hadden de Engelse buren het ook over, want die moeten, na die week in Benidorm met de familie, na 19 dagen weer terug in Engeland zijn.

Na de thee een wijntje en een biertje en komt wel wat bewolking maar het is nog best warm.

Morgen wordt het wat koeler volgens de weerprofeten.

Bep heeft een koude macaroni schotel gemaakt en dat gaat er best in.

We eten aan de voorkant omdat er wat bewolking is gekomen. Maar als het eten op is komt hij weer tevoorschijn, ook wel lekker zo ‘s avonds. Dan opruimen en ik afwassen (oude tijden herleven!)

1. Diane Honingh:
    25 mei 2022
    Ik blijf die gesloten kerken maar apart vinden!