Naar Elche

25 mei 2022 - Catral, Spanje

Woensdag 25 mei

Gisteravond weer een heerlijke avond en nog een potje scrabbel gedaan dat ik won, dus weer gelijk! We konden buiten blijven zitten tot we naar bed gingen.

Vannacht een keer wakker door het geklapper van de luifel. De wind was wat gedraaid en aangewakkerd maar kon heen kwaad.

Vanmorgen mooi weer maar het was wel een stuk frisser, 19 graden.

Bep ging voor het eten eerst douchen en we eten achter de camper omdat daar de zon schijnt.

Na wat klusjes en een praatje met de Schotse buurvrouw gingen we aan de koffie.

Ik had voorgesteld om naar Elche te fietsen en Bep vond wel dat er veel wind stond.

Maar toen de koffie op was gingen we naar Elche.

Wat binnendoor, fietspad dat zomaar ophoudt en langs de doorgaande weg waar auto’s wel met een ruime bocht om je heen gaan. Maar het is niet gezellig fietsen!

We komen in Elche en via google maps rijden we zo naar de Tourist Info.

Daar wat papieren gekregen en die vertelde dat het treintje om één uur de volgende rit zou gaan maken. We hadden het treintje net zien vertrekken.

Maar wij eerst naar de kerk, Santa Maria, gegaan en die van binnen bekeken. Mooie kerk waar de eerste steen op 2 juli 1673 gelegd is en op 7dec. 1686 ingewijd.

Deze kerk staat op de fundatie van vorige kerken. Het eerst grote gebouw was een Moskee uit de 10e eeuw. Daarna nog enkele Christelijke kerken.

In 1672 was er door storm en heel veel regen de kerk zo beschadigd dat hij afgebroken moest worden.

We gaan naar binnen en het is inderdaad een mooie kerk van binnen met twee koepels.

We gaan weer naar buiten en zien nog een versterking uit de 10 eeuw van de Arabische tijd, de Torre de la Calaforra, ook nog een stukje van wat eens een kasteel is geweest.

Elche is dus een oude stad en heeft nu 230.000 inwoners.

In de 10e eeuw vestigden de Arabieren hier, die de stad omgaven met Palmbomen.

Het werd wel eens vergeleken met de Heilige stad van de Islam.

Meer dan 300.000 palmbomen geven Elche een exotische sfeer. De Palmbomen mogen niet omgehakt worden.

We stappen in het treintje en gaan eerst de Botanische tuin in en daarna langs de kerk, het kasteel en de Arabische versterking.

Ook komen we door de Palmboomgaard die de Arabieren aanlegde en ook het irrigatiesysteem.

We maken nog een ritje door de stad en zien ontzettend veel palmbomen in de stad. Komen weer terug, na een uur, bij de Toerist Info.

We lopen de stad in om te kijken of we ergens kunnen eten, maar de terrasjes die er zijn schenken alleen drankjes. Bep stelt voor om op de terugweg bij een dorpje iets te gaan eten.

We rijden de stad uit en willen een andere weg terug nemen. Dat gebeurde dus, maar wel 6km omgereden en geen restaurantje gezien of het was gesloten!

We waren na ruim 40km om 15.45 weer terug bij de camper.

Het was bewolkt op de terugweg maar als we aankomen schijnt de zon weer en kan de luifel weer uit.

We drinken thee met wat erbij en verdagen toch naar de achterzijde van de camper omdat het voor te heet is.

Na een wijntje gaat Bep zich met het eten bemoeien.

We eten weer aan de voorkant en na het eten even snel dit afmaken, ben ik klaar voor de finale Feyenoord- AS Roma.

1. Diane Honingh:
    25 mei 2022
    Hier is de spanning te snijden op de bank. Finus is er gewoon zenuwachtig van!

Is het niet vreselijk warm met die helm op fietsen?