Maandag, wasdag

23 mei 2022 - Catral, Spanje

Maandag 23 mei

Gisteravond laat klaar met opruimen en afwassen en daarna lekker onder de luifel blijven zitten tot we naar bed gingen.

Je moet je wel wapenen tegen muggen anders krijg je voltreffers en die jeuken!

Vanmorgen mooi weer, maandag, dus wasdag!

Voordat we buiten aan het ontbijt gingen eerst de was in de wasmachine gestopt, die hier aanwezig is.

Na het eten wat klusjes en de was was om half tien klaar. Ik had lijnen gemaakt en Bep de was opgehangen.

Dan koffie drinken. Toen we het tweede bakkie op hadden kwam het Nederlandse stel, met twee kleine kinderen, afscheid nemen want die gaan richting het strand, op een camping staan,  waar ze hopen dat het daar koeler is.

Nog hele verhalen over familietragedies waardoor ze geen contact meer hebben met hun familie.

Hebben dus een huis bij Cordoba gekocht en gaan daar wonen, ver bij hun familie en Nederland vandaan. Want dat zijn ze helemaal zat!

Daarna ben ik naar Catral gegaan om wat boodschappen te halen. Bep bleef bij de camper want al veel dingen waren droog en wilde meteen het bed weer opmaken.

Catral heeft 8500 inwoners en is al een oud stadje met een nieuw gemeentehuis.

De kerk, De Los Santos Juanes, staat op een oude heilige plaats.

De Visgoten hadden hier een heilige plaats maar die werd verwoest bij de komst van de Moslims die er een Moskee op bouwde.

James I veroverde de stad op de moslims en maakte er in 1265 een Christelijke kerk van.

Deze werd in 1299 gesloopt en werd er een nieuwe Christelijke kerk op gebouwd die enkele jaren later gereed kwam.

Deze kerk werd uitgebreid en diverse malen gerestaureerd maar in 1760 gesloopt wegens bouwvalligheid. Daar, op die fundering werd de huidige kerk gebouwd die in 1802 gereed kwam.

Ik bezoek de kerk die op slot zit maar de kapel ernaast is wel open en die is best mooi. Wel eerbied tonen voor de mensen die er zitten te bidden.

Voor de rest kon ik niet zoveel vinden en ben naar de Dio, een supermarkt, gegaan om de boodschappen mee te nemen.

Ben om twaalf uur terug en het bed is opgemaakt en de rest van de was ligt opgevouwen in de kast.

Dan eten en ik afwassen. Kom in gesprek met een man en een vrouw die uit Schotland komen (bij Inverness) en hier 6 weken verblijven. Wij zijn ook in Schotland geweest en vertelde dat ook onze dochter met haar gezin vele malen in Schotland geweest zijn. Ook kwam de West Highland Way ter sprake waar ik ook een heel stuk van heb gelopen. Vorig jaar waren hij en zijn vrouw (zwaargewicht!) samen de Ben Nevis opgelopen en hadden met heel helder weer (5x in een jaar!)  een prachtig uitzicht. Zo heb je met heel veel mensen aanknopingspunten als je veel reist.

We gaan wat lezen en ik ga nog even zwemmen. Het is weer best warm al staat er een windje.

We verhuizen weer naar de achterkant van de camper waar de schaduw is en met een windje is het daar lekker.

Vanaf vanmorgen al berichten, met beeld, dat de schuur, waar eerst mijn ouders woonden, wordt gesloopt.

Volgende week gaat het woonhuis plat en komen er als het bouwrijp is  drie grote woningen. De tegenwoordige eigenaar is al meer dan 13 jaar bezig om de vergunningen rond te krijgen maar gelukkig is het nu rond en kan er gebouwd worden.

Na de thee wat fris 🍺🍷en het is al 7 uur geweest als Bep met het eten gaat beginnen.

Ik was af en ben alleen dus geen praters.

1. Diane Honingh:
    23 mei 2022
    Je was hangt er goed bij mam! Wel een windje want het wappert.
    Fijne avond en pas op voor de muggen (als het de tijger variant is zou ik niet buiten kunnen zitten tenzij ik lange broek en lange mouwen shirt aan zou trekken). Kus