Naar Dienville

20 april 2022 - Géraudot, Frankrijk

Woensdag 20 april

Gisteravond toch besloten om een dag langer te blijven. Het weer is hier goed en verder zuidwaarts wordt het minder volgens de berichten.

Ook volgen we het nieuws omtrent de oorlog in Oekraïne. Wat een vreselijk leed richten die Russen aan en wat zijn die Oekraïners toch een moedig en dapper volk die strijden voor hun vrijheid en vaderland. Geld en wapens is voorlopig het enige wat we kunnen doen.

We beginnen de dag met wat klusjes, de fietsen er weer af, en Bep een klein wasje.

Als de was hangt gaan we buiten koffie drinken want het is lekker op onze plek.

Dan Bep de lunch klaarmaken om mee te nemen.

We vertrekken om 11.10, eerste 3km dezelfde weg en dan afslaan naar Port Dienville.

We komen boven op de hoge dijk te rijden met naast ons het Lac du Temple. Er staat wat wind die we tegen hebben en is nog best fris zodat je je jas best aan kunt hebben.

Die hoge dijk houden we en is eigenlijk best saai. Ook geen bankje te bekennen. Deze dijk houden we ook langs Lac Amance tot Port Dienville aan toe. We rijden door naar het stadje dat aan de rivier de Aude ligt en bijna 900 inwoners heeft.

Meteen over de brug zie je de kerk, St Quentain die in drie fases gebouwd is. Het Heiligdom en het koor met twee beuken uit de 15e eeuw en daarna verlengd in 1558. De 42 m hoge toren dateert uit 1784. Het smeedijzeren hek, rond het koor is uit 1784. Het orgel komt uit een andere kerk en is van 1791. Sinds 1907 is het een historisch monument. Dit even over de kerk die we later bezochten. Achter de kerk het oude stadhuis, een overdekte markthal en een school.

We zoeken eerst een bankje in het parkje en gaan daar eten.

Daarna het bezoek aan de kerk waar kerkelijke muziek in was. Twee vitrines, één met allemaal vergulde kelken en één met beelden. Dan gaan we weer over de Aude en zoeken het fietspad op.

Ook hier een camping en een camperplaats.

Voor de wind snellen we langs de meren en geen bankje om onze billen even rust te geven.

Het laatste stukje door het bos en we waren om half drie, na 41km, weer bij de camper.

Daar is het heerlijk en maken er een rustige middag van en laten de zon zijn werk doen.

Na de thee nog een wijntje en na een kleine reparatie aan mijn stoel ging Bep het eten maken. De batterijen waren weer vol en konden de fietsen achterop, onder zeil.

Na het eten de rest opruimen zodat we morgen op tijd kunnen vertrekken.

1. Diane Honingh:
    20 april 2022
    Hoe kreeg je het voor elkaar om nou een dijk uit te zoeken om over te fietsen. Die heb je thuis ook genoeg!
    Tom moest vanavond voetballen tegen de nummer laatst. Bij rust stond het 4-0 en het was een draak van een wedstrijd. Dus even met Tom gekletst (had zich na 23 minuten laten wisselen, helemaal geen wedstrijdritme natuurlijk) en lekker naar huis gegaan. Er stond een naar windje en ik had zondag al een draak van een wedstrijd gezien dat was wel even genoeg voor 1 week, hahaha.