Luciana

30 mei 2022 - Luciana, Spanje

Maandag 30 mei

Gisteravond tot kwart voor tien buiten gezeten, toen werd het kil. Dus naar binnen en een potje scrabbel gedaan dat ik won, dus één punt voor.

Vanmorgen bericht van onze vogelkenner in de familie, Tineke. Die roofvogels zijn Vale Gieren en worden 1,10m lang en hebben een spanwijdte van 2,50m

Het is bewolkt als we de gordijnen open doen en ook best fris buiten, ong. 14 graden.

Komt ook omdat we behoorlijk hoog zitten (967m) denk ik.

Nadat alles weer een plaats gekregen heeft vertrekken we om 9.45 uit Riópar, de CM412 weer op. We krijgen een flinke stijging met heel veel bochten en de temperatuur daalt naar 11 graden terwijl wij stijgen.

De top is 1300 meter en dat is flink hoog en zeker voor Bep die niet van deze wegen omhoog houdt.

Dan weer naar beneden, ook heel veel bochten en rustig aan omdat de weg ook niet al te breed is.

We komen uit bij de N332 en slaan weer af naar de CM412. We rijden nu over een hoogvlakte van bijna 1000 meter hoog. Mooi vlak met heel veel fruit en olijfbomen. Maar ook veel druivenstruiken en diverse soorten graan staan hier. Vee zie je bijna niet, één keer een koppeltje jong vee gezien en een keer een herder met schapen.

Om half elf gaan we koffie drinken in het plaatsje Villahermosa. Parkeerplaatsen zijn er niet onderweg en moet je die zoeken in een dorp of stad.

Het is nog maar slechts 14 graden!

We rijden verder en ook de temperatuur begint te klimmen. Voorbij Valdepeñas, naar Ciudad Real, waar we omheen gaan. Dan zouden we gaan eten maar ook hier op de N430 geen parkeerplaats te zien. Het is niet ver meer naar de beoogde overnachtingsplaats dus rijden we naar Luciano en komen om 13.00 uur aan bij de camperplaats en het is 21 graden.

Poort dicht en geen één camper op de camperplaats. Deze is aangelegd met Europees geld en je moet alles digitaal invoeren om binnen te komen en aangeven wat voor extra’s je er bij wilt hebben.

Ik zeg tegen Bep: we gaan eerst maar eten. Na het eten het bord bestudeerd en het was ook in het Nederlands en dat is wel makkelijk.

Naam, paspoortnummer, adres, e-mail, kenteken en dan betalen. Het hek schuift open en we kunnen naar binnen. Camper op de aangegeven plaats neergezet en er is ook een loopdeurtje voor als je er uit wil om naar het dorp te gaan. Maar….., we hebben geen ticket gekregen waar de code opstaat om weer binnen te komen. Ik denk dat het rolletje op was!

Er stond ook een telefoonnummer en dat gebeld. Kreeg eerst een Spaans sprekende man aan de lijn en even later een Engels sprekende  man met een Spaans accent. Daar de code van het loopdeurtje gekregen. Ik had voor water en lozen van vuil water betaald maar daar heb je de ticket voor nodig om de code uit te laten lezen en dat wekte dus niet. Heel gedoe dus en digitaal is niet altijd ideaal!!

Wij Luciano ingelopen, dat 400 inwoners heeft, naar het kerkje, Emerito Sra del Rosario (op slot), waar een ooievaarsnest op het dak zit waar twee jongen in zitten, Pa of Moe heeft de wacht!

Dan lopen we naar het gemeentehuis, uit 1877, maar we zien geen mens op straat. Ook in het park met speeltuin niet, de school, het zwembad en op straat, niemand te zien!

We lopen terug naar de camper waar we in de schaduw gaan zitten want het is inmiddels al weer boven de 30 graden geworden.

Drinken thee en daarna maar een wijntje/ biertje genomen, lekker op ons eigen terras omdat dat hier niet is.

Bep gaat om half zeven met het eten beginnen en zoals altijd smaakt het weer heerlijk.

Na het eten kunnen we nog heerlijk buiten zitten al worden we wel geplaagd door de vliegen!