St Pourcain

22 april 2022 - Rotterdam, Nederland

Vrijdag 22 april

Gisteravond na het eten eerst nog een rondje om het meer gelopen terwijl Bep naar haar Belgische serie zat te kijken waar ik de helft niet van kan verstaan!

Verders was er weinig op de TV dus maar weer het Scrabbel spel tevoorschijn gehaald.

Twee spellen gedaan en gelijke stand en alle twee met een glimlach naar bed.

Na weer een koude nacht, vanmorgen stralend weer met een strak blauwe lucht. Eerst even de kachel aan maar als de zon op de camper schijnt is het zo warm.

Dan eerst nog wat camperklusjes, binnen en buiten

We lopen nu nog gezamenlijk een rondje om het meer waar al diverse vissers aan de kant zaten om de vis van hun leven te vangen. Er staat op een bord wat voor vis in het meertje zit maar dat zijn Franse namen maar ik haal er wel Karper uit.

We lopen de kerk in die erg donker is en wat oubollig. Komen ook nog langs een invalidetoilet dat er binnen keurig uitziet.

We drinken koffie en overleggen wat te doen, blijven of een stukje verder te gaan.

We besluiten om naar St Pourcain sur Sioule te gaan, ook omdat er morgen daar markt is.

Dus om 11.15 vertrekken we voor een ritje van 23km.

Dat dachten we tenminste! Even voorbij Varennes sur Allier waren ze een brug over de Allier aan het vernieuwen en was het Route Barré en deviation. Wij de bordjes volgen, eerst over de N7 naar Lapalisse en dan de D 209 en afslaan bij Billy, waar een groot kasteel staat, en over witte weggetjes naar St Pourcain. We waren om 12.45 op de camperplaats en hadden 73km gereden, 50 km omleiding!!!

Plaats genoeg en konden een mooi plaatsje uitzoeken. Staan aan de rivier de Sioule waar je alleen voor stroom, water en je WC leegmaken moet betalen.

We eten buiten voor de camper met alleen geruis van het water van de rivier.

St Pourcain is al een hele oude plaats die in de 5e eeuw rond een klooster gesticht is.

De omtrek is bekend om zijn wijnen. Het heeft ruim 5200 inwoners.

Even lekker in de zon zitten en ik loop het stadje in om naar de VVV te gaan voor informatie. Bep gaat niet mee want alle winkels zijn toch dicht tot vier uur.

Het VVV gebouw was modern en ik was de enige klant. Vroeg wat informatie over de stad en dat was gering, ook al omdat de juffrouw geen Engels sprak en ik wel wat Frans kan maar als ze zo beginnen te ratelen begrijp ik het ook niet. Maar met diverse papieren weer op de camper aan waar Bep heerlijk in de zon zat te lezen.

Het is een grote camperplaats voor 73 campers en is een voormalige camping geweest. Het staat voor 30% vol.

Wel zijn we omringd door allerlei sportvelden en ook het zwembad, een heel groot sportcomplex.

Bep later onder de luifel en ik in de zon.

Na de thee nemen we maar weer een wijntje, het is goed toeven hier.

Bep gaat aan het eten beginnen terwijl ik dit verhaaltje in elkaar flans.

Vandaag weer een heerlijke dag ondanks de “deviation” . Morgen krijgen we regen volgens de juffrouw van de VVV, ik hoop dat ze ongelijk heeft!!

Als ik de vuilnis weggooi zie ik dat nu drie kwart vol staat.

1. Diane Honingh:
    22 april 2022
    Ik hoop ook voor jullie dat het droog blijft. Hier blijft het nog wel droog, maar het is wel veel frisser met een aardige wind. Maar uit de wind is het nog steeds goed toeven buiten.
    Wij hebben net de eerste helft van Den Bosch tegen Volendam gekeken. Het staat 0-2 en als Volendam dit vol kan houden (ze zijn zeker niet beter dan Den Bosch) promoveren ze vanavond al naar de eredivisie.
    Finus en ik waren in de namiddag even iets drinken in Amsterdam en daarna even iets gegeten. Het is druk in de stad: mooi weer en mei vakantie. Ook weer veel toeristen.
    Nou, fijne avond nog! Kus