Surzur

19 juni 2022 - Surzur, Frankrijk

Zondag 19 juni

Gisteravond tot kwart voor elf buiten gezeten, het begon harder te waaien, dus de boel opruimen en het laatste uur van de dag binnen gezeten!

Vannacht enkele kleine buitjes gehad maar vanmorgen scheen alweer de zon en was het buiten 23 graden.

Na ontbijt de boel weer rijvaardig maken voor vertrek naar de volgende etappeplaats.

We vertrokken om 10 uur uit Le Perrier. We rijden naar Challans en daar gaan we over de D32 en de D95. Door de Vendée die vlak is met sloten en grasland en een enkel stuk met mais.

We zagen zowaar een koppel roodbonte melkkoeien. Verders wat vleeskoeien, maar weinig voor zoveel land.

We tanken bij de Super U voor €2,11/L. Er zat een limiet op, je kon niet meer tanken dan 56 liter en dat had mijn voorganger, ook een camper, ook getankt! Ook hier zit de brandstof aardig in de lift!

De D13 langs Pornic en dan de D213 die ons over de brug over de Loire brengt.

Die brug is 3356m lang en drie banen breed. De vaarhoogte is 61 meter en de brug zelf 68 meter hoog dus samen 129meter. De grootste overspanning is 404 meter. Het is een tuibrug en werd op 18 oktober 1975 geopend voor verkeer.

Stukje verder gaan we koffie drinken op het grote lege parkeerterrein van E Leclerc omdat er onderweg geen knappe parkeerplaats te vinden was.

Over de N165 richting Vannes en een stukje er voor afgeslagen naar Surzur, waar een camperplaats is.

Bep moest wel een hek aan de kant zetten omdat het weggetje daar naar toe afgesloten was en alleen campers er door mochten.

Dit kwam omdat er een voetbaltoernooi voor de jeugd op het tegenover gelegen voetbalveld aan de gang was.

Aan de automaat betalen en de mooie camperplaats opgereden en de boel geïnstalleerd. (13.00)

We gaan meteen eten en het is knap weer, zo’n 24 graden.

Onderweg was de temperatuur gedaald naar 18 graden en dat was meer dan de helft van gisteren!

Na het eten zijn we Surzur ingelopen dat 4750 inwoners heeft. 69% van het grondgebied is landbouwgrond en verders zijn er lokale producten zoals cider, oesters en worst. De zee speelt een belangrijke rol vanwege de oesters.

We lopen het stadje in en lopen naar de kerk, Saint Symphorien. Deze kerk heeft veel geleden in zijn bestaan. De oorsprong van deze kerk was eind 11e eeuw, waarvan nog enige elementen van over zijn. Heeft dus veel restauraties en verbouwingen doorstaan. We lopen verder en komen langs Chapelle Notre Dame de Recouvrance uit de 16e eeuw en werd volledig gerestaureerd tussen 2003 en 2007. Er zijn nog twee kapelletjes in de buurt maar dat vinden wij te ver lopen.

Het is inmiddels 27 graden! We lopen terug naar de camperplaats en kijken nog even bij het voetbaltoernooi waar als er wat afgeroepen wordt een bepaalde groep gaat joelen!

Vandaag ook een fijne vaderdag gewenst door de kinderen en ook door mijn zoon die met zijn vrienden een lang weekend in Montreal zit om de race te zien met Max Verstappen op pole position.

Als de thee op is nemen we een wijntje en het is weer heerlijk weer zodat we dat buiten allemaal kunnen doen. Het is 26 graden en dat kunnen we beter verdragen als 40 graden.

Bep gaat om 19.15 naar binnen om het eten te maken.

Na het eten ook weer naar het nieuws gekeken en daarna nog buiten gezeten.

1. Diane Honingh:
    19 juni 2022
    €2.11 is een schijntje van hier langs de snelweg. Zag vandaag eentje met €2,56!!!