Naar Toul

16 april 2022 - Villey-le-Sec, Frankrijk

Zaterdag 16 april

Vanmorgen al vroeg wakker en meteen even de kachel aangezet omdat het 11 graden in de camper was. Even terug en toen het behaaglijk was uit bed gestapt.

Het is mooi weer, zon, maar ook best wat wind en fris.

Met z’nvieren buiten koffie gedronken en om 11 uur de fietsen gepakt en naar Toul gereden.

Langs de Moselle, die in Frankrijk ontspringt bij de Col de Bussang op 735 hoogte. De Moselle stroomt ook door Luxemburg en na 544km komt hij uit in Koblenz, Duitsland, waar hij uitmond in de Rijn. Wat me opvalt is dat er zo weinig scheepvaart door gaat.

We gaan over de sluis en volgen de rivier en gaan dan nog een brug over de Moselle. Aan deze kant loopt nog een oud, niet meer in gebruik zijnde, een spoorlijn waar ook nog enkele stationnetjes bij de uitgestorven dorpjes staan.

Zo komen we in Toul, een vestingstad, met 16.000 inwoners.

In de Keltische tijd was het de hoofdplaats van de Leuci en in de Romeinse tijd heette het Tullum.

In 365 werd het een Bisschopsstad.

In WO I was het een belangrijke basis voor de Amerikaanse luchtmacht. In WO II was het de thuisbasis van het Amerikaanse 358 th Fighter Group, in de herfst van 1944.

Na de oorlog diende Toul-Rosières Air Base als Amerikaanse Navobasis.

Eerst naar de kathedraal St Etienne gefietst, waar ze in 1221-1235 mee zijn beginnen te bouwen.

Enorm gebouw, ook van binnen maar niet echt mooi. Er zou vanmiddag een prosessie in de kerk worden gehouden zei de pastoor ons. Naast de kerk ook nog het enorme stadhuis met een mooi park er achter. We fietsen de verlaten stad door, langs de wallen die bijna het hele oude gedeelte van de stat omsluit met enkele poorten er in. Ook nog boven op de wallen geklommen en hadden een mooi uitzicht en zagen ook een camperplaats aan de rand van de stad.

Dan naar de kapittelkerk Saint Gengoult gereden, maar die was op slot. Dan een parkje opgezocht met enkele bankjes waar we de lunch genuttigd hebben. Daarna weer terug, zouden een andere route nemen maar was toch onzeker waar we uit zouden komen dus dezelfde weg maar genomen naar de camping.

Waren om half drie weer terug na 27km gefietst te hebben.

Twan had de Green Egg tevoorschijn gehaald en die aangestoken en er later een enorme lap vlees in gedaan en dan eerst wat drinken. De dames de tafel gedekt en de rest van het eten klaar gemaakt zodat we om half 7 konden eten wat heerlijk smaakte.

We konden lekker buiten eten al moesten we wel de luwte opzoeken.

Na het eten gingen Lisette en Bep afwassen en daar hadden ze een hele kluif aan!

Om half acht was het klaar en gingen wij naar onze camper en zien we elkaar morgen weer.

1. Diane Honingh:
    16 april 2022
    Het ziet en leest als een geslaagde en gezellige dag!