Cervera

20 april 2023 - Cervera, Spanje

Donderdag 20 april,

Gisteravond Bep haar eigen programma en ik voetballen kijken, Bayern München tegen Manchester City. Het werd 1-1 en City gaat door net als Internationale dat Benfica op 3-3 hield.

Nog vier ploegen over voor de halve finale.

Vanmorgen weer volop zon al zijn de nachten nog koud, zo’n 10 graden.

Gisteren de korte broek aangetrokken en wil hem eigenlijk niet meer verwisselen voor een lange broek, al is het fris vanmorgen!

Bep eerst nog douchen voordat we eten gaan.

Camper weer gereed maken voor de volgende trip.

We gaan eerst de camper verzorgen, water er in, vuil water er uit en de cassette van de WC even leegmaken zodat we om 9.25 vertrekken uit Alenya.

Naar Argeles sur Mer en dan op de Spaanse grens aan. Komen op de snelweg en gaan er bij Figueres af, richting Olot. Volgen de N260 naar Besalù waar we de camper op de parkeerplaats zetten en eerst koffie gaan drinken.

Na de koffie lopen we Besalù in, waar we al een aantal jaren geleden geweest zijn. Maar het is een prachtig stadje en we zijn er nu toch. Besalù heeft 2265 inwoners en is rond een kasteel uit de 10e eeuw bewoond. Om in het oude stadje te komen moet je de brug over uit de 11e eeuw. De brug gaat over de rivier La Flavia en heeft twee poorten. We maken er een vluchtig bezoek van, lopen door de straatjes waar het nog niet druk is.

Komen langs de kerk, Sant Pere, die uit 1003 stamt. We lopen verder naar de kerk Sant Vicenç, wat de oudste kerk is van Besalù. De kerk is van 998 en is binnen erg eenvoudig.

Besalù was oorspronkelijk een Joodse stad totdat ze in de 15e eeuw verdreven werden.

We lopen een stukje langs de rivier en kopen nog een aandenken en gaan terug naar de camper.

We vertrekken om 12 uur richting Olot. Bep heeft geen zin om die stad te verkennen want heeft wat last van haar knie.

Eerst tanken voor €1,499/L en dan weer verder over de A26 naar Olot en dan de C37 naar Vic.

Een mooie weg met heel veel tunnels, ook hele lange! We gaan om Vic heen en nemen de C25 naar Manresa. Ook dit is een vierbaansweg en we zoeken een parkeerplaats maar die is hier gewoon niet! Trekken ze, denk ik, geen geld voor uit.

Eindelijk is er een tankstation op 35km van ons doel waar we kunnen eten, het is dan al kwart voor twee! Het is de hele weg al prachtig weer met gemiddeld 24 graden.

Om 14.45 komen we op de camperplaats in Cervera aan. Kunnen 50 campers staan maar er staan er maar vier, dus plaats genoeg!

Zoeken een mooi plekje en als de camper staat gaan we naar het stadje lopen.

Cervera heeft ruim 9000 inwoners en is al zo’n 1000 jaar oud.

In 1036 vestigden zich drie boeren hier en in 1149 was het al een hele nederzetting geworden.

In 1702 kreeg de stad stadsrechten van Filips V. Omdat Cervera een ondersteunende rol had gespeeld in de Successie Oorlog beloonde Filips V de stad met een Koninklijke en Pauselijke Universiteit. De Universiteit werd in 1717 geopend en in 1842 verplaatst naar Barcelona.

Maar de wandeling is langer dan in de boeken vermeld staan. We komen bij een enorm gebouw waar een museum is gevestigd. We lopen verder, onder het spoor door en komen in de verlaten stad, geen mens te zien. Alles is in Spanje dicht tot 4à5 uur.

Langs een kerkje, Sant Pere uit 1759 dat bij de Universiteit hoort. Even verder de Universiteit die ze aan het renoveren zijn. We lopen nog een stukje verder maar dan gaan we terug, het kan wel weer voor vandaag. Was wel een supermarkt open en daar nog wat bier meegenomen.

Dus het hele eind weer terug en het was best warm, 26 graden!

Bij de camper stoelen er uit en eerst aan de thee en dan een biertje genomen. De lucht betrekt wat en op buienradar zie ik dat boven de Pyreneeën behoorlijke buien zijn, niet ver bij ons vandaan.

Dan naar binnen om te eten en als dat op is is het al over achten. Was weer een mooie dag

Nu staan er 20 campers! (20.15)

1. Diane Honingh:
    20 april 2023
    Een picknick tafel! Net als in USA, heb je dat bijna op elke plek!
  2. Tom:
    21 april 2023
    20 campers, best druk!! Wij waren gisteren naar tante Tien jaar boekpresentatie. Het was erg leuk en er waren veel mensen. Helaas ook gezien hoe het vervelende Roma, Feyenoord had verslagen..