Cases Nuevas

1 mei 2023 - Murcia, Spanje

Maandag 1 mei

Gisteravond nog naar de boeren in Europa gekeken, programma van Yvonne Jaspers die nu met Betty als chauffeuse en Boer Jouke en vriendin Karleen naar Jercey en Frankrijk zijn geweest waar het boeren toch een stuk eenvoudiger is dan in Nederland. Ook nog even het nare gevoel van gisteravond weggespoeld!

Vanmorgen prachtige blauwe lucht en ik eerst brood halen hier 300m verderop. Het is nog erg rustig in de stad want de Spanjaarden hebben 1 mei ook een vrije dag.

Dan de camper regelen dat we vol met water en de rest leeg is.

We vertrekken om 9.30 uit El Bonillo en het is 18 graden. We nemen de CM 3152 naar Lezuza waar veel windmolens staan. Maar ook de windmolens hebben een vrije dag want staan allemaal stil! We komen in Lezuza waar een ruïne bovenop een berg staat. Het is een Iberische stad geweest die ommuurd was. Het werd in de 2e eeuw v. Chr. Met de grond gelijk gemaakt door de Romeinen. Nu is op de top nog de overblijfselen van een middeleeuws kasteel. We rijden verder over de CM 313 waar veel fruitbomen staan en olijfbomen. We rijden door een prachtig gebied naar Hellin. Dan een stukje A30 waar we op een parkeerplaats koffie gaan drinken. Parkeerplaatsen zijn dun gezaaid, ondanks dat we reden over de alternatieve weg naar Murcia.

Als de koffie op is gaan we weer verder en slaan af naar de RM 714. Langs die weg wordt ook  elk gecultiveerd stukje land met fruit of olijfbomen beplant.

We komen in Caravaca de la Cruz waar het ontzettend druk is. Eerst tanken voor €1,429/L

Dan naar de camperplaats die geheel bezet is. Ook de naastgelegen parkeerplaats is behoorlijk vol. Ik even in de rondte gelopen en toch een plaatsje achter een bus gevonden.

Bep was het er wel niet helemaal mee eens maar toch neergezet. Daar eerst gaan eten en dan de stad ingelopen. Caravaca de la Cruz is een bedevaartsoord met meer dan 25.000 inwoners. Het is de 5e heilige stad van het Christendom. Paus Johannes II schonk dit voorrecht in 1998 aan de stad. Dit komt door het wonderbaarlijke kruis dat in een zijkapelletje staat dat mensen doet genezen. Als het eten op is gaan wij lopen naar het 15e eeuwse kasteel bovenin de stad. Ook is daar de Basilica Santuario de la Vera Cruz. Een Basiliek die het heilige kruis herbergt. Er was net een dienst buiten de kerk geweest met de bisschop in het portaal van de kerk. Ze waren net de stoelen buiten aan het opruimen. Wij naar binnen en het was allemaal een pracht en praal in deze kerk. Maar voor de kapel van het heilige kruis stond een enorme rij zodat wij er niet binnen zijn geweest, we zijn niet ziek of zo!

Het voorportaal van de kerk is ook prachtig, in 1722 gebouwd van rode marmer. Elk jaar is er een festival ter ere van het kruis en dat is precies van 1 tot 5 mei, dat verklaard dat het zo druk is.

Je kunt het ook zien dat het toeristisch is omdat er gekleurde mannen lopen met snuisterijen!

Vanaf boven heb je een prachtig uitzicht over de stad en zie beneden ook dat er kermis is. Als we weer naar beneden gaan komen we nog langs een kerk Parroquia de El Salvador waar binnen ook net een dienst is afgelopen. Ook deze kerk is prachtig van binnen maar van buiten niet bijzonder.

Hier is ook een gigantische vindplaats gevonden van 1300 graven van 2400 tot 1950 voor Chr.

Dan lopen we weer naar de camper en besluiten om hier niet te blijven overnachten. We zoeken naar een andere CP en die is 46km verderop. Over de RM 15, een vierbaansweg, dus schiet het wel op. Ook nu weer door een mooie streek maar wel erg droog en zien ook een paar stuwmeren waar het water behoorlijk laag staat! We komen in Mula op de beoogde CP aan en er staan 4 campers. Maar die zijn van mensen die het hele jaar reizen en het ziet er niet geweldig uit!

Dus een CP opgezocht, 20km verder. Over de RM515 en komen om 15.45 aan op de camperplaats in Cases Nuevas, een piepklein dorpje, zonder voorzieningen maar met een prachtige camperplaats die helemaal nieuw is met voorzieningen die een camper nodig heeft (zonder stroom). Er is helemaal niemand en wij zoeken een mooie plaats waar we in de schaduw van de camper kunnen zitten. We gaan eerst wat drinken en dan gaat Bep een wasje doen want water bij de hand en kan ook een lijntje spannen. Na de thee nog een biertje/wijntje terwijl de was droogt. Het is een prachtige plek met prachtig uitzicht over het dal en aan de andere kant de bergen. Het is kwart voor acht als Bep het eten klaar heeft. Na het eten alle was droog en kan weer in de kast.

Van de warmte hebben we nog weinig last, we zitten steeds vrij hoog en overdag zo 26- 30 graden en de nachten zo ongeveer15 graden dus lekker om te slapen. Wel was het vanmiddag heet in Carravaca, 35 graden toen we vertrokken! Hier zitten we  op de vlakte met een lekker windje.

1. Tom:
    1 mei 2023
    Heerlijk zeg, zo’n plekje helemaal voor jullie alleen! Misschien geen voorzieningen maar de rust is ook wat waard!!