Thiel sur Acolien

26 juni 2024 - Thiel-sur-Acolin, Frankrijk

Woensdag 26 juni

Gisteravond na de wedstrijd eerst onder de douche geweest, Bep zei, ik heb gewassen en dan is het wel lekker als wij ook schoon zijn. Dan nog tot half elf buiten gezeten, het was een heerlijke avond. Dan nog TV gekeken dat natuurlijk over de wanprestatie van het Nederlandse elftal ging.

Vanmorgen weer prachtig weer en voordat ik naar de bakker ging eerst de luifel weer uitgedraaid. Dan op de fiets naar de bakker en brood en wat lekkers voor bij de koffie meegenomen.

Na het eten wat klusjes in en buiten de camper. Als we de koffie op hebben gaan we naar de plaatselijke kleine supermarkt, de Proxi. Maar daar aangekomen is deze op woensdag gesloten. Dus weer terug en wat nu? Ik stel voor om naar Dompierre te fietsen en daar bij de Super U boodschappen te gaan doen. Bep heeft daar geen zin in, heeft gisteren ook haar rug verbrand door de zon. Dus ga ik alleen, maar met een omweg. Door het boerenland en zie dat de koeien verkoeling zoeken onder de bomen die op het land staan. Ook weerd diverse kleine stuwmeertjes, want de fransen zijn zuinig op hun water. Als ik in Saint Pourçain  sur Besbre kom zie ik meteen de kerk. Hetzelfde soort gebouw als in Chapeau en Thiel sur Acolien en dus ook uit de 12e eeuw. Wel in 1998 gerestaureerd. Ook is deze kerk open en ik ga naar binnen en het ziet er ongeveer hetzelfde uit als de hiervoor genoemde kerken. Mooi glas in lood en ik zie niet een plekje om een kaars op te steken maar dat is ook mijn afdeling niet, dat is van Bep!

Ik fiets door en kom langs het gemeentehuis en even buiten het dorp ligt een prachtig kasteeltje, Chateau de Thoury. Ik fiets daar heen en zie dat het privé bezit is maar wel enkele dagen van de week te bezichtigen is. Lange oprijlaan en ik een stukje daar op gereden om een mooie foto te maken. Dan rij ik verder naar Dompierre sur Besbre om bij de Super U boodschappen te gaan doen. Loop 7x de winkel rond tot ik de boodschappen heb die op mijn papiertje staan!

Dan met volle fietstassen terug over de boerenweggetjes die door het mooie heuvelland gaan. Je kunt hier goed fietsen in het heuvellandschap over de boerenweggetjes. Zelfs Moulin ligt in het bereik want is maar 25km hiervandaan.

Als ik terug ben heeft Bep soep gekookt en we kunnen meteen eten.

De middag brengen we in alle rust door want het is 34 graden onder de luifel.

Na de thee een glaasje wijn/bier en we zien de één na de ander binnen komen.

Ook weer de overbuurvrouw die vanmorgen vertrokken is en nu dus weer terug is

Ik maak de achterkant van de camper nog schoon en dan doen we samen de fietsen weer achterop.

Bep gaat om 19.25 met het eten beginnen want het is nog steeds erg warm in de camper, 30 graden.

We eten weer achter de camper want daar is nog schaduw.

Na het eten Bep afwassen en ik de boel buiten opruimen

1. Tom:
    26 juni 2024
    Zouden ze hier eens moeten proberen, de supermarkt doordeweeks dicht! Gelukkig ben je niet vies van een rondje fietsen 🙃
  2. Diane Honingh:
    27 juni 2024
    Pfff, soep koken in die warme camper. Dat had ik overgeslagen!
  3. Rene Ouderling:
    27 juni 2024
    Mooie omgeving , vooral te zien aan de omgeving. Had wat moeit om de juiste link te vinden maar ben weer helemaal bij.
  4. Rene Ouderling:
    27 juni 2024
    Kan de reactie niet wijzigen maar ik bedoel natuurlijk dat de omgeving mooi is te zien aan de foto's. Het is niet mogelijk om een reactie aan te passen dus vandaar.
  5. Henk en Tineke de Haan.:
    27 juni 2024
    Hoi Bert en Bep vanmiddag 27 Juni de kaart ontvangen gezien op 25 Mei verstuurd .
    Deze week mooi weer 20 tot 30 graden eindelijk .zo te zien aan de foto’s hebben jullie goed naar je zin. Groetjes tot over een paar weken en veel plezier Van Tineke en Henk

Jouw reactie