Vandaag ook fietsen

25 juni 2024 - Thiel-sur-Acolin, Frankrijk

Dinsdag 25 juni

Gisteravond tot half tien buiten gezeten, het was een heerlijke avond. Dan Italië tegen Kroatië kijken. Kroatië kwam voor in de tweede helft en Italië scoorde in de 7e minuut van de extra tijd en dus gaat Italië naar de volgende ronde en Kroatië naar huis! Spanje won van Albanië met een B elftal en daarom is Nederland zeker van de volgende ronde al moeten ze vanavond nog wel spelen.

Vanmorgen weer prachtig weer, geen wolkje aan de lucht.  Bep wil nog een wasje doen en ik haal water en meteen voor mezelf want ik wil de camper even wassen. Het is nu nog niet zo heet en kan in de schaduw schoonmaken en de andere kant heb ik de luifel staan.

Als dat allemaal klaar is, ik moet alleen de achterkant nog want die staat volop in de zon, dan gaan we koffie drinken. Voorbereidingen voor een fietstocht die ik gisteren uitgezet heb. Om 11 uur vertrekken we, eerst naar Thiel sur Acolien en dan door de binnenlanden naar Chapeau. Veel weilanden (63%), meertjes, bossen (18%) en bouwland (12%). Maar ook veel koeien en boerderijen en ook oude boerderijen die leeg staan. We komen in Chapeau (hoed !?) dat 250 inwoners heeft. Maar ook een gemeentehuis, mooi kerkje uit de 12e eeuw, Église Saint Barthélemy et Saint Gênes. We drinken eerst wat op een bankje bij het meertje waar het riviertje de Acolien in en uit stroomt. Dan gaan we de kerk in die erg sober is en Bep het eerste kaarsje van deze dag opsteekt, liggen lucifers bij!

Dan rijden we verder en rijden langs Chateau de la Cour, een kasteel uit de 15e/16e eeuw. Het staat op dezelfde plaats waar eerder een middeleeuwse burcht heeft gestaan. Het geheel is omgeven door een slotgracht maar is privé en je kunt het bezoeken van vrijdag t/m zondag in de middaguren. We fietsen verder en komen in Mercy een dorpje van nog geen 100 inwoners. Maar met een school, gemeentehuis en een kerk uit 1913.

We willen wat eten maar een bankje is er niet op deze rondrit. We fietsen verder door een hiervoor beschreven landschap dat toch best heuvelachtig is en op sommige stukken alle ondersteuning nodig is! Maar ook weilanden die ongebruikt zijn zoals ik dat waarneem. Met boeren die het netjes voor elkaar hebben maar ook rommelboeren!

We zijn om 14.15 weer terug op de basis en we gaan eerst ons eten voor onderweg opeten. Het is wel lekker dat we hier stroom hebben, kunnen we de batterijen opladen!

Je hebt 2 uur stroom, dan weer op de knop drukken en dan heb je weer 2 uur, enz.

Het is warm vandaag, 32 graden onder de luifel als we terug zijn!

We drinken thee en doen niet zoveel meer vandaag, daar is het te warm voor. Om 18.00 voetballen kijken en dat is een beetje een rottijd, precies onder het eten.

Eerste helft 1-0 voor Oostenrijk en niet onverdiend, had nog wel hoger kunnen uitvallen. Die Oostenrijkers voetballen zo makkelijk door de linies heen en vinden vrij makkelijk de vrije man. Tweede helft was niet veel beter, wel meteen 1-1 maar dan laat de verdediging het afweten en staan we weer achter. Ook de wissels van Koeman kan ik niet begrijpen, mijn zoon zei dat hij dacht dat hij naar Volendam zat te kijken! Wat een afgang!

Het is te wensen dat ze niet tegen Spanje moeten spelen want anders kunnen ze nu al hun koffers pakken.

Bep heeft ondertussen het eten gemaakt dat we buiten opeten in de schaduw want het is nog best warm. Vanavond maar buiten blijven, geen voetballen kijken!

1. Diane Honingh:
    26 juni 2024
    Het voetbal was niet om aan te zien. Geen passie, geen energie en een bondscoach die onbegrijpelijke wissels doorvoert.
  2. Natas:
    Wat een heerlijk weertje! Genieten!☀️ Voor ons nu ook eindelijk!😁
  3. Tom:
    26 juni 2024
    Het is bij ons nu ook erg warm! NL was weer niet goed, wat Wijnaldum op een EK doet snap ik niet

Jouw reactie