Sakskobing

5 mei 2019 - Sakskøbing, Denemarken

Zondag 5 mei Bevrijdingsdag

Gisteravond  nog naar een paar programma's gekeken die met 4 mei te maken hebben.
Toen we naar bed gingen weer miljoenen sterren aan de hemel, dus helder en dat betekent wel dat het koud wordt.
Vanmorgen eerst weer de gaskachel aan want het was 7 gr. in de camper!
Na een half uurtje uit bed gegaan en gebruik gemaakt van de sanitaire voorzieningen die hier prima in orde zijn.
Prachtig weer maar nog steeds de noorder wind die het fris maakt! We vertrekken om half tien en gaan meteen over de Alexandrine brug naar het eiland Mon. Langs de haven van Stege en zo verder door een mooi landschap naar de Mons Klint. Daar zijn krijtrotsen die meer dan 100m uit de zee oprijzen. De hoogste is 143m. Door het bos over een grindpad kwamen we op de grote parkeerplaats. We lopen naar een trap die omhoog ongeveer 150 treden heeft en naar beneden naar het strand 494 treden! Ik ging alleen omhoog want Bep zag dat niet zitten. Die nam een pad dat voor rolstoelen en mensen die slecht ter been gaan. Ik dus omhoog en er waren een paar mooie uitzichtpunten. Maar weer naar beneden gegaan en daarna de 494 treden naar beneden naar het strand gegaan. De krijtrotsen zijn ong. 70 miljoen jaar oud. Ook zijn er veel fossielen gevonden van leven in een oceaan van 70 miljoen jaar geleden. Ook weer naar boven en moest het zweet van mijn hoofd vegen toen ik weer boven was! We kwamen bijna gelijk weer bij elkaar en hebben in de camper eerst koffie gedronken en daarna vertrokken. Reden langs de andere kant van het meer naar Kong Asgers Hoj. Dat is een grafheuvel van 5500 jaar geleden. Je kunt er in en de gang is 7,5 m en daarachter is een ruimte van 10x2m. Ik had gelezen om een zaklantaarn mee te nemen dus dat gedaan. Bep waagde haar niet om daar naar binnen te gaan. Daar even rondgekeken, we waren alleen, en dan meteen daar gegeten. Een prachtige plaats met een mooi uitzicht. Dan weer vertrokken naar Fanefjord Kirke dat ook op het eiland Mon ligt. Deze kerk stamt uit  de tweede helft van de 13e eeuw en is daarna uitgebreid. Onder de kalklaag zaten fresco's die tussen 1932 en 1934 behoedzaam zijn blootgelegd. In 2009 werden ze gerestaureerd waarbij de oorspronkelijke kleuren werden hersteld. De oudste dateren van 1350. Het was eerst een katholieke kerk maar na de reformatie, half 16e eeuw, Luthers. Ook hingen er drie bootjes in de kerk. Om de kerk heen mooie en keurig onderhouden graven. Dan rijden we verder over het eiland Bogo naar het eilandje Faro. We gaan over de zuidelijke brug die in 4 juni 1985 geopend werd. Het is een Tuibrug met opritten die in totaal bijna 3300 meter lang is. We rijden nu op het eiland Lolland, één van de 406 eilanden van Denemarken. We rijden binnen door naar Nykobing en gaan dan via binnenwegen naar de camping in Sakskobing. Ook gaat hier de trukendoos open en komen er wat dingen bij de aangegeven prijs. Maar een mooi plaatsje en we drinken de thee buiten! Maar als de 5 in de klok in beeld komt gaan we naar binnen. Bep heeft Diane nog aan de lijn en praten bij. Ook even over de wedstrijd van vanavond Ajax-Willem II. Bep als Tilburger heeft haar voorkeur maar geen schijn van kans vanavond. We kijken er naar en bij rust is het al 2-0. We eten in de rust en Bep gaat maar afwassen bij de afwasplaats op de camping. Kan het niet langer aanzien. Het wordt verdiend 4-0 en de eerste prijs is binnen van de drie! Dan moet ik nog even aan het werk!

1. Anton van geemen:
    6 mei 2019
    Hoi Bep en Bert Weer hele mooie foto,s he en weer een heel mooi verslag er bij.Wel mensen je kan het geloven of niet maar hier was het vandaag 21c met vol op zon heerlijk achter in de zon gezeten en het was warm maar morgen weer naar beneden only 16 maar wat je krijgt hoef je niet te kopen.Zo heel veel plazier en warmer weer toe gewenst van Emmy & Anton