Schwerin

8 mei 2019 - Schwerin, Duitsland

Woensdag 8 mei

Gisteravond dus voetballen gekeken en wat niemand verwachtte gebeurde, Liverpool naar de finale. Het was een enerverende wedstrijd waar Liverpool Barcelona zijn wil oplegde. Vooral toen het na een kwartier 1-0 stond. Maar ook Barcelona kreeg kansen en de keeper haalde een paar mooie ballen uit zijn doel. Rust 1-0 en toen kwam Wijnaldum er in en hij kwam, zag en overwon! Maakte in een kwartier twee doelpunten en stond het 3-0, dus gelijk! Door een slimme corner werd het 4-0! Na afloop even kippenvel als het hele stadion " You never walk allone" zingt, prachtig! Dus Liverpool in de finale tegen Ajax (hoop ik) of een Engels onderonsje tegen Tottenham.
Vanmorgen een blauwe lucht en niet zo koud in de camper. We maken gebruik van de prachtige sanitaire voorzieningen en daarna haal ik broodjes in de ruim gesorteerde winkel. Na het eten Bep betalen (de prijs die in het boekje staat!) en ik de camper van water verlossen en schoon water innemen. We vertrekken om half tien en het is 11 graden. We gaan binnendoor naar Neustadt en daar de snelweg op naar Lübeck. Een tunnel onder het water door waar tol voor moet betaald worden (3,50). Dan over de 104 over Selmsdorf naar Rehma waar een Lidl is. Daar gaan we eerst koffie drinken want onderweg geen parkeerplaats gezien! Ook daar nog wat boodschappen meegenomen en dan weer verder, het is inmiddels 16 gr. We rijden naar Schwerin waar een camperplaats is bij de haven. Bij de havenmeester melden maar die is er niet. Stroom er op en dan zie ik een vrouw aankomen rijden die de Havenmeister(in) is. Naar boven op haar prachtige kantoor en ingeschreven. Meestal is het bij een haven goed geregend en dat is hier ook zo, ook WiFi. Ik krijg wat papieren van de vrouw over de stad en busverbinding en we gaan eerst eten. In het papier dat ik gekregen heb staat dat de bus om 13.40 naar het centrum gaat en als het eten op is halen we die net. In 10 min. zijn we in het centrum van Schwerin. Deze stad telt 93.000 inwoners en is omringd door meren. Het wordt al in 1160 vermeld en werd uitgebreid tot een krachtig centraal centrum. In 1358 was het een deel van Mecklenburg. Vanaf 1949 tot 1990 was het een deel van de DDR. We stappen uit bij het Schloss en ik maak alleen wat foto's omdat we niet zoveel tijd hebben. Het Kasteel staat op een eiland en is in de 14e eeuw gebouwd. In de 16e eeuw werd het verbouwd en comfortabeler gemaakt. Ook in de 19e eeuw is er een verbouwing geweest. In 1948 was het een zetel van het parlement van de DDR. De DDR hield er een school in voor kleuterleiders. Sinds 1990 is het het Parlement voor Mecklenburg en  Voor Pommeren er in gezeteld. Het staat nu gedeeltelijk in de steigers. We lopen de stad in en zien nog enkele grote mooie gebouwen, zoals het Museum. We komen op een groot autovrij winkelgebied waar veel  winkels zijn en ook een plein bij de kerk waar groenten en nog meer etenswaren verkocht worden. We staan nu bij de Dom van Schwerin die voor 1172 nog een houten kerk was. Na dat jaartal is er een begin gemaakt met de kerk die er nu staat. In 1248 werd de kerk ingewijd als nieuwe Kathedraal. De toren is later gebouwd en is één van de hoogste torens van Europa, 117,5 m hoog! Eerst dus een Katholieke kerk maar na de reformatie is hij Evangelisch Luthers geworden. Dan lopen we door de winkelstraten met heel veel winkels en ook twee overdekte winkelcentra. Daar doorheen gelopen en als we weer buiten staan is de lucht grijs en valt er een spatje regen. Dus besluiten we om weer de bus te pakken en naar de camper te gaan. Daar waren we weer om 15.45 dus op tijd voor de thee. Nog even rond gesnuffeld en gekeken dat ze een speedboot te water lieten. We hebben weer een mooi uitzicht over het haventje al is het wel wat rommelig er omheen. Ook tijd voor een wijntje en als we eten moeten begint het te regenen. Bep heeft weer wat lekkers op tafel gezet en als de afwas klaar is ga ik in de administratie. Vanavond dè wedstrijd van Ajax tegen Tottenham. Ik ben er nog niet gerust op dat ze doorgaan maar het zou prachtig zijn. Het wordt bloed, zweet en tranen, van vreugde dan hoop ik!  De vorige wedstrijden tegen Bayern, Real en Juventus zat ik met de fam. Porsius in het stadion. Dat moet ik nu missen maar weet wel hoe de sfeer is. Zal wel wat foto's krijgen van ze! Ik ben er in ieder geval klaar voor!