Naar het dorp en boodschappen doen

6 oktober 2022 - Valréas, Frankrijk

Donderdag 6 oktober

Gisteravond, terwijl Bep naar haar eigen programma zat te kijken, op de IPad de eerste helft van Chelsea-AC Milan gekeken. Werd 1-0 en vond het nu niet zo spannend dus tweede helft niet meer gekeken. Werd 3-0 voor Chelsea en in die poule is het spannend wie door gaat voor de volgende ronde.

Vanmorgen weer prachtig weer, heldere lucht en de zon doet al weer zijn best als ik brood ga halen.

Na de koffie gaan we naar het dorp lopen, 1,5 km. We lopen langs een wasplaats en komen bij het gemeentehuis. Dan naar boven, naar het oude gedeelte van Grillon. Dat is op een rots gebouwd en er zijn oude muren overgebleven van de oude vestingwerken. Mooi om doorheen te lopen en ook uitzicht op de Mont Ventoux. Het is te heiig om daar een knappe foto van te maken.

Langs de kerktoren en Tour de Horloge waar we de poort onderdoor gaan naar beneden waar de ingang van de 14 eeuwse kerk, Église de St Agata, is. Wij naar binnen waar het vrij eenvoudig is, ook geen groot orgel. Groot plein ervoor met natuurlijk Platanen. We lopen nog wat verder maar op een bakker en een kroeg na, kunnen wij geen andere winkels vinden. Ook komen we langs een monument van de gevallen soldaten en  lopen dan weer terug en gaan eten, buiten want het is heerlijk weer.

Na het eten halen we samen mijn fiets er af. Bep haar fiets laten we nog even zitten want de achterband is plat. De band van de buitenkant bekeken maar niets gevonden. Dus de fiets laten staan en de band opgepompt. Toen ben ik naar Valréas gereden om nog wat nodige boodschappen te halen.

Ga binnendoor, langs de wijn en lavendelvelden, naar Valréas en ga natuurlijk ook even in het oude gedeelte kijken. Kom bij de kerk, Église Notre Dame de Nazareth, uit de 12e eeuw, en ga naar binnen. Maar er zit een groepje mensen met elkaar te bidden en daarom ben ik weer snel buiten. Ook is er nog een kapel maar het hek is dicht. Dan rij ik nog even naar Château de Simiane dat uit de 18e eeuw is. Dan ga ik waar ik voor gekomen ben, boodschappen doen!

Bij de Lidl hebben ze wat ik nodig heb. Gewoon verse melk is moeilijk te koop en is duur (1,80/L) Ook hier is het niet aanwezig en ben je aangewezen op houdbare melk (1,20/L). Als ik de boodschappen in de fietstassen doe mis ik mijn fietssleutels. Ik weer naar binnen en gezocht en aan de kassajuffrouw gevraagd of ze ook fietssleutels hebben gevonden. Ze had ze bij de hand en ik blij als een kind!

Dan weer terug en wat zal het hier mooi zijn, in Juli, als de lavendel in bloei staat. Wij zijn hier in deze streek meerdere keren geweest en hebben het gezien toen we nog aangewezen waren op vakantie in die periode. Als ik terug ben voel ik aan de band van Bep haar fiets en die is nog hard! Laat hem nog even staan tot morgen en dan kijken of hij nog hard is!

Na de thee een wijntje en ik haal om half zeven het bestelde eten op (ik gekookt vandaag!)

Als dat op is gaan we douchen want volgens Bep is dat hoog nodig!

Weer een mooie zonsondergang, achter de bergen.

1. Diane Honingh:
    6 oktober 2022
    Hmmmm… samen de fietsen er af gehaald. Pols nog pijnlijk dus?