Grillon

5 oktober 2022 - Valréas, Frankrijk

Woensdag 5 oktober

Gisteravond dus naar Ajax-Napoli gekeken. Wat werd het een afgang voor Ajax, 1-6!

Maar wat wil je, je verkoopt je beste spelers, of je laat ze de deur uit lopen, je hebt een goed gevulde kas, maar resultaten worden niet behaald. Ik vrees voor dit seizoen wat resultaten betreft.

Vanmorgen weer heldere lucht maar het duurt even voordat de zon achter de berg vandaan komt.

Na het eten maken we de camper weer in orde voor de volgende rit die een stukje naar het noorden gaat. Ook daar zijn de weersverwachtingen gunstig voor de komende week.

We vertrekken om 10 uur uit Fontaine de Vaucluse, binnendoor naar Isle de la Sorgue. Dit plaatsje ligt werkelijk vol met verkeersdrempels, dus goed uitkijken anders kost het een nieuw servies!

We mijden Carpentras en de Tom Tom laat ons via allemaal smalle weggetjes de wijnvelden zien waar de Cote du Rhone gemaakt wordt.

In Vacqueyras stoppen we op een parkeerplaats bij een kerkhof en gaan daar koffie drinken. Weer verder richting Valréas maar de Tom Tom vindt het leuk om ook hier de wijnvelden te laten zien. De meeste druiven zijn er af al komen we af en toe nog wel een tractor met kar tegen om druiven op te halen. Worden hier ook machinaal geplukt.

We komen om 12.10 aan in Grillon, op de camping La Garrigon. Ingeschreven bij een aardige receptioniste en konden zelf de plaats uitzoeken.

Nadat gedaan te hebben, installeren, tafel, stoelen en ook de luifel uit want het is warm!

We eten buiten en Bep gaat nog een wasje doen.

De fietsen blijven er vandaag op want ik ben gisteren bij de grot uitgegleden en heb mijn pols verstuikt en is daarom niet voor 100% inzetbaar.

Maar even genieten van het mooie weer is ook niet vervelend. We zien morgen wel weer.

We zijn dus weer een stukje op de terugweg al blijven we hier een paar dagen hangen omdat het hier mooi weer blijft.

Grillon is een plaatsje dat ligt op een heuvel met 1750 inwoners en in de stenen tijd was hier ook al bewoning. Het ligt tussen Grignon en Valréas.

Het gebied ontwikkelde zich in de middeleeuwen waar de Tempeliers zich vestigden. Het werd ook een enclave van de pausen. In de 14e eeuw gevolgd door de ziekenhuizen van Sint Jan van Jeruzalem. De stad was lange tijd in handen van de pausen en eind 18e eeuw, met de revolutie, werd het aan Frankrijk verbonden.

Er werd eerst buskruit en bakstenen geproduceerd en natuurlijk landbouw en ook bekend om zijn wijnproductie, Côtes du Rhône AOC, wijnland van het Prinsdom Oranje.

Omdat het een pauselijk verleden heeft zijn er ook oude gebouwen bewaard gebleven.

Want ook de kerk, St Agatha is uit de 14e eeuw.

Ik maak nog een kleine wandeling en zie dat ze druiven aan het oogsten zijn. Ik daar naar toe en vroeg hoeveel flessen wijn er nu uit zo’n kar druiven komt. Het oude boertje (74) zei zo tussen de 100 en 150 flessen. Zij waren met z’n drieën wat takken uit de kar aan het halen. Het ging allemaal naar de coöperatie. Die machines kosten heel veel geld en zijn maar één maand inzetbaar. Ik vroeg hem ook of hij deze wijn drinkt en dat deed hij, hij kocht dat voor één euro per liter. In het restaurant moet je 15à 20 euro voor een fles betalen!

Ik kijk het nog even aan en loop terug naar de camper. Bep heeft haar wasje bijna droog en we gaan aan de thee. Ook wij nemen een wijntje maar niet voor één euro de liter!

Bep gaat om half zeven naar binnen om het eten te maken. Als ik de vuilnis weggooi, bij de ingang zie ik een prachtige heldere lucht en de maan wordt al wat voller.

1. Diane Honingh:
    5 oktober 2022
    Jeetje pa, wat vervelend van je pols! Hopelijk gaat het snel wat beter.
    Enne… ik zou lekker nog even beetje daar blijven. Je kunt altijd nog de laatste drie dagen gebruiken om naar huis te rijden!
  2. Kees:
    5 oktober 2022
    Ja! Is hier koud en nattig!