Op de fiets naar Gordes

2 oktober 2022 - Gordes, Frankrijk

Zondag 2 oktober

Gisteravond naar “ik vertrek” gekeken en zag dat het stel in Italië er toch een mooi spulletje van gemaakt hebben. Daarentegen die van Bonaire is nog niet veel van terecht gekomen.

Toen we naar bed gingen was de hemel weer helemaal gevuld met sterren.

Vanmorgen toch nog even de kachel aangehad. Maar het is een blauwe hemel en de zon schijnt volop als hij achter de bomen vandaan komt. Dan kan de kachel uit en de zon doet de rest.

Na het eten de dagelijkse klusjes en dan aan de koffie. We hebben besloten om hier nog twee dagen aan te plakken, prachtig weer en een fietspad achter de deur! Na de koffie pakken we de fietsen en gaan naar Gordes. Klein stukje fietspad en dan is het klimmen geblazen. Over een rustige doorgaande weg en later, de laatste 3km over een drukke weg en omdat het zondag is  veel mensen naar het toeristische plaatsje Gordes wil gaan, Bep was not amused!

Daar aangekomen de fietsen bij een parkeerplaats geparkeerd en het laatste stuk omhoog gelopen.

Uit opgravingen is gebleken dat hier al bewoning was in de steentijd op deze rots. De naam Gordes komt van het Keltische woord Vordense. Ook de Romeinen zagen de strategische waarde van deze plek en lieten hier een versterkt kasteel bouwen. In de 11e eeuw ontstond er een dorpje omdat veel mensen bescherming zocht van het kasteel. Er werd ook een muur om het dorp gebouwd waar nu nog enkele stukken van over zijn. Het oude kasteel van 1051 werd in 1525 vervangen door het huidige kasteel. In 1909 was er een aardbeving waar nu nog de sporen te zien zijn in de kerk.

In WOII waren diverse inwoners actief in het verzet. Op 21 augustus 1944 werd een Duitse patrouille aangevallen waar doden bij vielen. De volgende dag kreeg het dorp te maken met represailles en diegene die niet meewerkte werd in koele bloede doodgeschoten.

Als we boven komen zien we meteen het imposante kasteel. We lopen door het stadje en komen langs Église Saint Firmin die in de 11e-12e eeuw gebouwd is en daarna diverse keren verbouwd en gerestaureerd. Ook hele mooie vergezichten. Daarna lopen we weer naar de fietsen die in een parkje staan en daar de meegenomen lunch opaten.

Dan weer naar beneden en alleen maar remmen, maar wel uitkijken want eerst langs de doorgaande weg. Na 3km komen we bij de parkeerplaats van de “Bories”. Wij gaan dat laatste stuk van 2,5 km met de fiets over een slechte binnenweg. We komen daar aan, parkeren de fietsen en een vrouw staat al te kijken waar we blijven. Er moet namelijk entree betaald worden, €6 pp.

Bories zijn stenen huisjes die al in 5000 v. Chr. werden gebouwd. Dit dorpje werd in de 17e-18e  eeuw gebouwd. Naar aanleiding van een koninklijk besluit uit 1761 mogen de arme boeren grond ontginnen en nieuwe stukken land als bouwland gebruiken om zo het tekort aan graan te compenseren. De stenen die men van het land verwijderden kunnen dan als bouwstenen gebruikt worden. De stenen werden opgestapeld, zonder specie of iets dergelijks, en huisjes van gemaakt. Deze werden gebruikt als opslagruimte, schuurtjes voor de oogst, schuilplaats voor de herders en tijdelijke bewoning voor de boeren.

Ze zijn halverwege de 19e eeuw verlaten en in 1960 als ruïnes teruggevonden. Daarna zijn in 8 jaar de huisjes gerestaureerd. We fietsen de slechte weg weer terug naar de parkeerplaats en dan weer verder over de doorgaande weg naar beneden. We komen beneden in het dorpje Beaumettes waar het fietspad weer begint. Bep opgelucht!

We zijn om 14.40 weer terug en gaan dan genieten van het prachtige weer, het werd 27 graden!

Dus doen we het rustig aan, kop thee en daarna een wijntje. Er zijn er vandaag wel wat vertrokken maar ook weer bijgekomen. Ik denk dat alleen de pensionado’s over blijven.

Om half zeven gaat Bep naar binnen om het eten te maken en ik ruim de stoelen op en zet de fietsen vast.

Ik kijk onder het eten naar Studio Sport en het is een vervelend weekend. Volendam verloren en gisteren Ajax gelijk. Pleister op de wonden is dat ook PSV en Feyenoord punten verliezen. Maar AZ koploper! En nu maar afwachten wat het dinsdag met Ajax wordt!

1. Tom:
    3 oktober 2022
    Wat een prachtige foto’s! Wat een heerlijke omgeving met een mooie historie en met heerlijk weer :). Wel fijn dat jullie daar van kunnen genieten, dat kan dan een beetje compenseren voor het dramatische voetbal ;). Nog een fijne dag voor jullie vandaag met hopelijk lekker weer! XX