Fietsen naar de markt

1 oktober 2022 - Gordes, Frankrijk

Zaterdag 1 oktober

Na het douchen gisteravond TV gekeken. Zouden een detective kijken maar na een half uur kwamen we er achter dat we hem al gezien hadden.

Wel moest het zoemertje aan want het werd fris in de camper.

Toen we naar bed gingen was de hemel gevuld met miljarden sterren. Komt ook omdat het hier.   ‘s nachts pikkedonker is.

Ook vanmorgen was het koud in de camper, slechts 11 graden, dus de gaskachel aangezet zodat het snel behaaglijk wordt.

We drinken eerst koffie en vertrekken om 10.20 met de fiets naar Apt. Het is best fris nog en we kunnen nog best wat aan hebben. Over de Voie Verte, het fietspad over de voormalige spoorlijn.

Mooie route met bergen links en rechts. Na een goed uur zijn we in Apt aangekomen en even zoeken hoe in het centrum te komen. De fietsen vastgezet aan een hek en de stad ingelopen.

Apt was een belangrijke stad voor een Gallische stam. In het jaar 125v.chr werd de stad verwoest door Romeinse soldaten. Julias Caesar besloot het stadje weer op te bouwen en heette toen Apta Julia. Nadat de Romeinen vertrokken waren werd de stad geplunderd. In de 3e eeuw kreeg het zelfs een bisschopszetel .

In de 16e eeuw overstroomde de rivier de Calavon en niet lang daarna werd de stad getroffen door drie pestepidemieën.

Wij lopen de stad in en er is een hele grote markt. In alle straatjes van het oude gedeelte staan kramen, van alles wat! We lopen een poort uit en komen op nog een plein met koopwaar.

Ook komen we bij de kathedraal, St Anne, uit de 11e eeuw. Daar kunnen we naar binnen maar viel niet mee. Wel erg groot! We lopen door nog wat straten met marktkramen en kopen ook wat eten om meteen op te eten. We lopen weer terug naar de fietsen en gaan weer aan de terugweg beginnen. Over een brug die over de droge rivier gaat, dan een hele klim naar het fietspad. We rijden ook nog over een Romeinse brug en dan verder over het fietspad naar de camperplaats.

We zijn 14.20 weer terug, de zon is inmiddels gaan schijnen en kunnen we buiten zitten.

Ik ga nog even op de fiets naar Goult het dorp met bijna 1300 inwoners. Het is een hele klim om boven te komen, alle hulpmiddelen worden ingeschakeld.

Ook hier was al heel lang bewoning en het dorp is ontstaan dankzij een belangrijke Romeinse weg, de Via Domitianus. De Romeinen bouwden hier villa’s en er zijn overblijfselen gevonden van altaren, urnen en aardewerk.

Kom bij het gemeentehuis en rij door naar de 12e eeuwse kerk Saint Sébastien. Maar daar is een begrafenis aan de gang en er staan wel honderd mensen voor de kerk als de lijkwagen arriveert. Ik hou me op de vlakte en rij door naar de molen die helemaal bovenop staat. Hij heet Jeruzalem en is uit 1750 maar diverse keren gerestaureerd. In de Provence waren in de 12e eeuw al windmolens. Daarnaast  staat een kasteel uit de 12e eeuw en moest de omgeving beschermen tegen rovers. Bij de molen heb je een prachtig uitzicht over het dal. Dan rij ik terug en neem nog wat koeken mee bij de Epiceri en kom voor theetijd weer op de CP.

Als we aan een wijntje zitten loopt de camperplaats aardig vol. We zitten buiten dus kunnen we het goed in de gaten houden!

Als het kwart over zes is dan ruimen we de stoelen op en gaan naar binnen omdat het dan fris wordt.

Bep maakt weer het eten en ik ga even schrijven. Even over half acht is het donker en komen er toch nog een paar campers binnen.

1. Tante Henny:
    1 oktober 2022
    Prachtige vergezichten. Dat is genieten .
    Mooie reis verder met elkaar. 🍇🚍
  2. Diane Honingh:
    2 oktober 2022
    Zo… ik liep een paar dagen achter, maar ben inmiddels weer helemaal bij! Hoe staat het met de scrabble stand (of speel je gewoon niet meer ma, zodat je met winst thuis komt?)