Lumière

30 september 2022 - Gordes, Frankrijk

Vrijdag 30 september

Gisteravond naar de laatste aflevering van “de beste zangers” gekeken, jammer dat het afgelopen is. Je leert de zangers ook van een andere kant kennen.

We hadden gisteravond ook een buitje maar had niet veel te betekenen.

Vanmorgen bewolkt, 15 graden, maar niet echt koud in de camper.

Na het eten maken we de camper weer rijklaar voor de volgende rit.

We blijven een beetje in het zuiden hangen omdat de temperaturen zondag weer omhoog gaan.

Voordat we vertrekken vullen we het water bij en lozen het vuile water.

We vertrekken om 9.50 uit Remoulins. Richting Avignon waar we omheen gaan door de buitenwijken. Erg druk, file, en veel stoplichten. Eenmaal daar voorbij rijdt het weer door maar het is wel druk op de D900 richting Apt. We komen om 11.10 aan op de camperplaats in Lumière dat bij Goult hoort.

De camperplaats is bij het oude station van Goult Lumière.

We zetten de camper op een mooi plaatsje en er staan hier nog twee campers, een uit Engeland en één uit Nederland.

Als de camper staat en geïnstalleerd is, gaan we eerst buiten koffie drinken. Er waait wel een frisse wind maar het is evengoed 20 graden. Na de koffie Bep een wasje doen en ik de hand en spant diensten. Ook haal ik de fietsen er af want hier loopt ook een prachtig fietspad dat ze op de oude spoorlijn hebben gemaakt. We zitten wel dicht bij de doorgaande weg maar hebben daar niet veel last van. Ook dit is een camperplaats van de CCP waar wij lid van zijn.

We gaan niet vroeg eten en daarna lopen we naar het dorpje. Komen eerst langs een Dolmen dat in 1990 ontdekt is. Bij de opgravingen ontdekte ze een graf van 4 personen uit de periode van 3300-2900 v. Chr. We lopen verder over een pad door het bos en het is een smal pad en uitkijken voor de bramenstruiken. We komen in Lumière en lopen recht op de kerk af. Dit blijkt een bedevaartsoord te zijn.

Er was een oude boer, Antoine de Nantes, bijgenaamd Jalleton, die al 12 jaar last had van hernia en daar een ijzeren corset voor had. Toen hij in 1661 langs de ruïne van de oude kapel (11e eeuw) kwam zag hij een prachtig kind in een wit helde licht. Hij stak zijn armen uit om het kind te pakken maar dat was plotseling verdwenen. Antoine zijn corset viel af en zijn hernia was genezen. Na dit “wonder” kwamen mensen die dat verhaal gehoord hadden ook naar de oude kapel om van hun kwalen te genezen.

In 1664 bouwden de Karmelieten over de crypte een kerk waar het wonder was geschied.

In 1669 wijdde de bisschop het altaar in zodat er ook diensten konden worden gehouden.

Vanwege de Franse revolutie vertrokken de karmelieten en tussen 1823 en 1837 waren de Trappisten hier.

We gaan het kerkje in wat werkelijk een prachtig kerkje is van binnen. Onder het altaar is de crypte met een Mariabeeld dat er erg mooi uitziet. Ook in de kerk zelf mooie altaren en ook mooie schilderijen. Vaak is een bedevaartskerk rijk versiert omdat er veel mensen komen die daar dan doneren. Er naast is een Hotel maar ook een missiehuis. Er is ook een winkel bij waar je allemaal religieuze dingen kunt kopen.

We lopen verder en zien nog een restaurant en ook een Epicerie, een winkel waar van alles op etenswaar te koop is. Ook brood, dat we meenemen. We zouden ook nog naar Goult maar Bep vindt dat te ver en gaan we terug over het braamstruikse binnenpad!

We zijn theetijd terug en het water dat we vanmorgen ingenomen hebben smaakt naar chloor en dus ook de thee. We slaan de thee dan maar over en nemen een wijntje (overmacht!).

Vanmiddag was er behoorlijk wind en die was best fris. Nu gaat de wind wat liggen en kunnen we buiten blijven zitten tot de zon om 18.15 achter de bomen verdwijnt.

We gaan naar binnen en Bep tovert weer wat lekkers op tafel.

Na het eten gaan we douchen in de camper want dat wordt tijd volgens Bep.