Fietstocht

29 september 2022 - Remoulins, Frankrijk

Donderdag 29 september

Gisteravond wilde Bep TV kijken en dus geen scrabbel ( ze staat voor!)

Vannacht enkele buitjes maar vanmorgen droog en zowaar een zonnetje. Maar in het zuid westen donkere lucht. Brood halen in het dorp en toen ik terug kwam zag ik dat de bui langs ons heen ging.

Het bleef dus droog en het klaarde op. Eerst wat klusjes en daarna koffie drinken. Ik de fietsen klaargezet en om 11 uu vertrokken we, nu de andere kant op. Ik had gisteren al even verkend hoe naar het fietspad te rijden. Moesten eerst een klein stukje over de doorgaande weg in de bebouwde kom en dan op de Voie Verte, een prachtig geasfalteerd fietspad dat op de voormalige spoorlijn ligt.

We komen langs kleine dorpjes, Sernhac (1450 inw), Meynes (2120 inw), Montfrin (3050 inw) en Comps (1550 inw.), maar eigenlijk niet zo interessant en ook een stuk van de spoorlijn af.

Wel heel veel druivenstruiken waar de druiven al geoogst zijn. Vijgenbomen en nog andere wat ik niet weet wat voor vruchten er aan komen. Ook zelfs een veld met rode kolen! Mooie vergezichten met de dorpjes bovenop de heuvels.

We komen bij een tunnel, die we doorheen gaan, en dan eindigt het asfalt en gaat het verder als grindpad. Maar goed te rijden. We rijden het fietspad helemaal af (18km) en komen in Beaucaire, een grote stad met 16.000 inwoners. Maar het fietspad stopt aan de rand van de stad en het centrum is nog best ver weg.  We besluiten om terug te gaan en een picknick tafel te reserveren inde zon want het is heerlijk weer geworden. Dit fietspad heeft heel veel bankjes en picknick tafels, anders als gisteren toen we er geen één zijn tegengekomen. Net de tunnel voorbij een mooi plekje in de zon. Daar de meegebrachte lunch opgegeten.

Even verder is op een heuvel de Abdij van Saint Roman. Dat is een ruïne en is uitgehakt uit de rotsen. Kluizenaars woonden daar al in de 5e eeuw en werd later overgenomen door de Benedictijnen. Die verbleven er tot de 15e eeuw. Maar wij gaan de heuvel niet op en rijden zo weer terug over het mooie fietspad naar de camperplaats.

Eenmaal terug ga ik op de fiets naar de Lidl. Over de brug en dan een stuk verder is de Lidl.

Als ik terug kom ruimt Bep de boodschappen op en ik zet de fietsen weer achterop, onder zeil.

Dan aan de thee op ons terras en ook het wijntje kunnen we buiten opdrinken.

Om zes uur gaan we naar binnen want de zon is weg en het wordt frisser.

Bep gaat om kwart over zes met het eten beginnen en ik stort me in de administratie.