Fontaine de Vaucluse

4 oktober 2022 - Fontaine-de-Vaucluse, Frankrijk

Dinsdag 4 oktober

Gisteravond naar het Belgische programma “Down the road” gekeken. Dat is een programma waar een stel, Dieter en Saar, mensen met het syndroom van down mee op reis nemen. Nu deze aflevering zitten ze in Thailand. Het is echt heel leuk hoe ze met elkaar omgaan.

Ook weer erg helder en een halve maan toen we naar bed gingen.

Vanmorgen moest toch even de kachel aan in de camper want het was 13 graden. Maar het is weer prachtig weer en als de zon een half uurtje op de camper schijnt kan de kachel uit en de zon doet de rest.

Na het eten de camper weer rijklaar maken voor het volgende ritje!

We gaan dus deze plaats verlaten maar blijven wel in de buurt omdat het hier prachtig weer is.

We vertrekken om 10.05 uit Lumière. Via een korte route van 20km komen we om 10.25 aan op de camperplaats in Fontaine de Vaucluse. Er waren al weer plaatsen vrijgekomen en wij een mooie plaats opgezocht. De stoelen er uit en wij aan de koffie. De Duitse buurman vertrekt en geen half uur later komt een Engelse camper en zet hem naast ons met de deur naar ons toe. Englisch stile zullen we maar zeggen.

Je kunt hier niet pinnen en dat moet dan via internet gebeuren. Je kunt ook geld op je inrijkaart zetten en dan gaat het geld er automatisch af als je er uit gaat. Allemaal via internet te regelen.

Ik maak een kleine verkenningsronde en Bep verdiept zich in haar leesboek. Na het eten wachten we tot het twee uur is, want dan gaat alles weer open, en lopen het dorp in.

Hier in Fontaine de Vaucluse was is al heel lang bewoning dat uit vondsten blijkt uit prehistorische tijd. Het heeft ong. 600 inwoners en is vooral bekend door zijn bron de hier ontspringt. Het voedt  de rivier de Sorgue en levert ong. 650 miljoen m3 per jaar.

Ook waren de Romeinen hier en noemde het Vallis Claisa dat gesloten vallei betekend en daar de naam Vaucluse van afstamt.

Tijdens de middeleeuwen was de dorpskerk (uit de 11e eeuw) een bedevaartsoord omwille het graf van Bisschop Veranus van Cavaillon. Ook het middeleeuwse kasteel, dat nu een ruïne is, was van de bisschop van Cavaillon.

In de 14e eeuw werd het dorp geplunderd door rovers

Ook is hier nog een papiermolen, aangedreven door het stromende water, die nog in werking is en maakt papier zoals het in de 15e eeuw gemaakt werd.

Na 200m lopen komen we in het centrum van het dorp met het gemeentehuis, een plein en ontzettende oude Platanen. We lopen het pad af dat naar de grot gaat.

Een Duitse duiker dook in 1983 naar 205m diepte en had toen de bodem nog niet bereikt.

Later kwam men met onbemande tuigen tot een diepte van 308 m!

Het water komt voornamelijk van de Mont Ventoux en de omliggende bergen. Het water gaat door het kalksteen heen en komt hier naar boven.

We lopen de papiermolen in en kunnen zien hoe het papier gemaakt wordt. Ook is er een winkel bij waar je boeken, tekeningen, oude landkaarten enz. kunt kopen. Ook nog andere winkels op toeristisch gebied. We lopen nog meer winkels voorbij en komen bij de kerk uit de 11e eeuw. Binnen is het net alsof er in al die eeuwen niets is veranderd, ook erg donker!

We lopen weer terug en gaan nog een uitgehakte grot onderdoor waar je ook bij de rivier kunt komen. Dan lopen we weer terug naar de camper. De Engelse buren hebben inmiddels de luifel uitgedraaid en zitten dus ook aan onze kant. We maken een praatje en het blijken best aardige mensen te zijn, hij 57 en zij 55. Toen wij kwamen stonden alle neuzen van de campers richting bomen en nu de andere kant op. Wij zitten nu lekker in de schaduw van de camper en hun in de hete zon!

Wij drinken een kop thee en daarna smaakt het wijntje weer heerlijk op deze prachtige dag.

Het loopt vol en er is niet zoveel plaats meer en een Franse “dame” zegt dat zij besproken heeft en dat wij van die plaats af moeten. Je kunt hier geen plaats bespreken en dus wimpelen we haar af en zij is niet blij! Ze zoekt een andere plaats want de mindere zijn nog wel beschikbaar!

Bep gaat om half zeven naar binnen om het eten te maken. Als het eten klaar is ruim ik de stoelen op en ga ook naar binnen.

1. Huberdina Schouten:
    4 oktober 2022
    Hoi Bert en Bep wat een mooie foto's en wat een prachtig weer hebben jullie, hier ook wel aardig, hebben vanmiddag buiten thee gedronken met vest want er is best wat wind,zijn vorige week een paar dagen naar zuid Limburg geweest en gaan volgende week naar ootmarsum voor 3 dagen ,nog een fijne week toegewenst en tot volgende week donderdag.
  2. Diane Honingh:
    5 oktober 2022
    Wat een leuke foto van jullie samen!