Uge

28 augustus 2021 - Tinglev, Denemarken

Zaterdag 28 augustus

Er was best veel wind gisteravond zodat we de schotel niet opzette maar TV gekeken hebben op de IPad omdat hier goed internet is.

Ook vannacht een buitje geweest en vanmorgen wel droog maar grijs en af en toe wat miezerregen.

We gaan weer verder vandaag en vertrekken om 10.05 nadat we eerst ook de verzorging van de camper gedaan hebben.

We volgen weer de Margrietroute, kleine, smalle wegen door een mooi gebied. Jammer dat het geen mooi weer is anders ziet het er helemaal mooi uit!

We drinken koffie bij een meer, het Slivso meer. Ook een hele mooie parkeerplaats aan de rand van het meer. Dan weer verder en komen door een dorpje dat Sonderballe heet. Ik denk dat er weinig nakomelingen zijn in dat dorp!

We komen door Aabenraa en nemen de 41 naar Sonderborg. We parkeren daar bij het Slot, dat op het eiland Als ligt,  en gaan een wandeling maken. Ook vaart er een driemaster weg, uit Kiel, met allemaal jongelui aan boord. Ik denk iets van school om elkaar beter te leren kennen.

Wij lopen rond het kasteel dat zijn oorsprong uit 1168 heeft. Sindsdien heeft het vele veranderingen ondergaan. Het was eerst een Fort tegen indringers die dat wilde veroveren.

In de 14e en 15e eeuw werd het een sterk middeleeuws kasteel dat op zijn beurt in bezit was van de Deense Koningen en de Hertogen van Sleeswijk.

Het was een van de sterkste kastelen van het Koninkrijk en Koning Christiaan II werd er gevangen gezet. Tijdens het bewind van Koning Christiaan III en zijn zoon Hans de Jongere, Hertog van Sleeswijk-Holstein onderging het kasteel grote veranderingen.

Het behoorde in de 17e eeuw tot de Deense Kroon en na een Deense nederlaag, in 1864, werd het door de Pruisische infanterie gebruikt.

In 1920 werd er een referendum gehouden en werd bepaald dat Zuid-Jutland (Noord Sleeswijk) van Duitse naar Deense heerschappij overging. Hertog Ernst Günter, de eigenaar van het kasteel, verkocht het toen aan de Deens Staat. Tussen 1964 en 1973 werd het kasteel grondig gerestaureerd. Nu zit er een Museum in waar wij niet in zijn geweest. We wisten niet zeker of de camper een vrije parkeerplaats had en zijn na de wandeling verder gereden over het eiland Als.

Richting Norborg, en halverwege gestopt om te eten. Naar Norborg gereden en daar zouden we ook even kijken maar er was een hardloopwedstrijd en vele straten waren afgesloten. Dus via een andere weg terug gereden naar Sonderborg en dan de snelweg genomen naar de camperplaats in Uge. Hier heeft een boer een prachtige camperplaats gecreëerd met alles er op en er aan.

Wij de camper bij het meertje neergezet en wij waren nummer twee.

Het was wel al een tijdje droog maar nog niet aanlokkelijk om buiten te gaan zitten.

Dus het kopje thee binnen en er komen steeds meer campers en we krijgen Belgische buren.

Hier moet je met contant geld betalen en wij hadden geen gepast geld. Dus ik even naar de Belgische buren gelopen en die konden wisselen. Nog een praatje gemaakt en die gaan naar de Noordkaap. Eergisteren vertrokken en moeten over 4 weken weer thuis zijn omdat ze nog werken moeten. Hij moet 9500km rijden maar als ik onszelf naga is dat best te doen. Wel elke dag rijden!

Wij zijn de laatste twee weken het rustiger aan gaan doen. In het begin heb je nog het idee dat je heel wat kilometers voor de boeg hebt en wil je kilometers maken. Maar achteraf valt dat best mee!

Daarna een wijntje en onze oudste dochter belt en zo zijn we weer helemaal bij. Moeder en dochter dat kost meer tijd dan vader en zoon!

Bep gaat dus wat laat aan het eten beginnen en kan ik dit dus afmaken.

Als ik de vuilnis weg ga brengen spreek ik de boer die geen boer meer is. Dit is nu zijn hobby.

1. Diane Honingh:
    29 augustus 2021
    Sorry... nu konden jullie echt pas laat eten! Zal voortaan korter van stof zijn (gelukkig hadden jullie niks te vertellen......)