Ahaus, Duitsland

16 juni 2020 - Ahaus, Duitsland

Dinsdag 16 juni

Gisteravond nog tot laat buiten gezeten en weer gelijk met Skip Bo. De luifel in, fietsen achterop en nog een praatje gemaakt met de buurvrouw waarvan haar man 14 jaar geleden een herseninfarct heeft gehad. Loopt heel slecht zit in een rolstoel en zij moet alles doen, is ook 70 jaar. Gaan elk jaar één maand in Nederland en één maand naar Frankrijk met de camper en ook nog een hond. Bewondering om dit te kunnen en willen doen.
Vandaag gaan we na Friesland, Groningen, Drenthe, Overijssel, Flevoland en Gelderland een stukje Duitsland in.
Om 10.10 vertrekken wij, na afscheid van de buren te hebben genomen uit Harfsen.
Via Lochem (grote Campina melkfabriek) richting Goor waar we daar even voor koffie hebben gedronken. Naar Hengelo en Via Enschede (Grolsch bierbrouwerij) over de grens met Duitsland naar Ahaus. Daar naar de camperplaats bij het zwembad gaan staan. 8 plaatsen en 6 bezet. Even na ons ook nog één en die moest met de laatste en niet mooiste plaats gaan staan. We gaan eerst eten en dan de fietsen er af. Rijden op de fiets naar het centrum wat een kleine 2km is. Ja, Duitsland, weer andere regels dan bij ons in Nederland. Hier is men verplicht om een mondkapje te dragen als je een winkel in gaat. Dus even lekker een winkel inlopen doe je niet zo gauw. We gingen eerst naar het Schloss dat uit 1690 is. In maart 1945 brandde het geheel af na een bombardement. Na de oorlog bouwde ze het weer op en is nu een Technische Academie. Het was rustig op straat en door de winkelstraatjes gelopen. Naar de fietsen en eerst nog naar de Lidl voordat we weer terug fietste. Het spetterde ook wat maar het is wel warm. Bij de camper nog even rondgelopen en daarna buiten gaan zitten. Ook de thee drinken we buiten maar om half vijf begint het weer te spetteren en ruim ik de stoelen op en gaan we naar binnen.
We kijken naar de route van morgen en waar we eventueel belanden.
Ahaus heeft bijna 40.000 inwoners en het centrum is in WOII bijna geheel verwoest. Het heeft enige bekendheid als opslagplaats van brandstofelementen voor kerncentrales.
De eerste RK kerk van Ahaus werd in de 14e eeuw opgericht maar werd door een brand verwoest. Daarna volgde een kerk met de nog altijd bestaande toren die 68 m hoog is en in de jaren 1498-1519 gebouwd is. Ook deze kerk verbrandde in1863 en er kwam een nieuwe in 1865. Wegens gebrekkige bouw werd de kerk bouwvallig en had in 1960 veel gebreken. Hij werd gesloopt en in 1965 werd er een betonnen kerk achter de oude toren gezet en werd in 1966 ingewijd.
Wij drinken nog een wijntje en Bep gaat half zeven met het eten beginnen.