Bramsche

17 juni 2020 - Bramsche, Duitsland

Woensdag 17 juni

Gisteravond na half tien TV gekeken want hier hebben we weer beeld, geen bomen die in de weg staan!
Vanmorgen, bewolkt en na 9 uur miezerde het wat. Na half tien behoorlijke bui en ik wacht even tot die over is. Stroom er af en om 9.50 vertrokken uit Ahaus en even daarna werd het droog. Via Vreden richting Borken waar we even daarvoor afslaan naar Gemen. Daar staat een burcht waar onze voorouders vandaan komen. Ik heb nogal veel contact met Anton van Geemen, een neef van mijn moeder, die in Canada woont. Hij wees me er op dat we niet ver van de Burcht Gemen waren. Hij was en een keer geweest met zijn vrouw. Ik wist dat wij daar van af stammen en wilde daar nog wel een keertje heen en nu dus het goeie moment. We kwamen om half elf op de parkeerplaats aan en zijn er naar toe gelopen. Spraken nog een man die zijn hond aan het uitlaten was en zei dat je er rond omheen kunt lopen. Wij dus gedaan en het is een hele mooie burcht.

Iets over de Burcht Gemen
De Burcht Gemen staat vlak bij het plaatsje Borken net over de grens bij Winterswijk.
Het is een waterslot en al meer de 900 jaar, die ooit door de heren van Gemen, een van de meest invloedrijkste adelgeslachten van Westfalen, werd bewoond. De geschiedenis gaat terug tot 962. Dankzij een goede huwelijkspolitiek en succesvol verlopen vetes werd het grondgebied van het heerschap  Gemen ten koste van de buren al in de tweede helft van de 13e eeuw aanmerkelijk vergroot. Onder Hendrik III van Gemen, (1351-1424) ontwikkelde het huis zich zelfs tot eenvan de belangrijkste adelgeslachten van Westfalen. Onder hem kwam de burcht volledig in het bezit van de familie en werd in 1411 uitgebreid. Zijn zoon, Johan II van Gemen, (1380-1458) zette de politiek van zijn vader goed door en wist het westelijke gebied tot in Gelderland uit te breiden. Zijn zoon, Hendrik IV van Gemen (1418-1492) stierf in 1492 zonder mannelijke nakomelingen en werd het gebied over zijn twee dochters verdeeld. Catherina was getrouwd met Arnold II van Bentheim-Steinfurt en erfde de heerlijkheid Bredevoort. Zijn andere dochter Cordula was getrouwd met Johan van Holstein-Schauwenburg, die de heerschap en de Burcht toeviel
Zijn bastaardzoon Johan van Gemen die tot de dood van zijn vader  heraut en plaatsvervanger van zijn vader was, erfde niets, maar werd door zijn zwager Arnold benoemd tot Ridder van Bentheim.
Deze Johan zou de stamvader van de familie van Geemen zijn, hele verre voorvader van mijn moeder.
Wil jullie hier meer over lezen, ga dan kijken op internet naar "Burcht Gemen"

Wij weer terug bij de camper en eerst koffie gedronken.
Na de koffie verder, binnendoor, maar eerst Bep gerust stellen om te tanken wat altijd nog veel goedkoper is als bij ons in Nederland.
Via Coesfeld, Steinfurt, Rheine komen we even voor Lunne waar we op een parkeerplaats gaan eten. Daarvandaan via Messingen, Freren komen we in Merzen waar de overgrootvader en moeder van Bep haar vader vandaan komen. De camper bij de kerk neergezet en daar naar binnen gegaan. Daar stond ook nog een monument voor de gevallen soldaten uit de twee wereldoorlogen maar de naam Dierkes kwam daar niet op voor. Meestal een kerkhof achter de kerk maar hier niet. Maar het is al (te) lang geleden om daar nog wat van terug te vinden.
Daar nog wat rondgelopen en weer de camper in voor de laatste 25km voor deze dag.
We kwamen om 3 uur aan op de camperplaats in Bramsche. Prachtig weer en 26 graden. Camper neergezet en de stoelen naar buiten en daar op plaats genomen. Na een half uur viel er een spat regen en de luifel uitgezet, want het was veel te warm om binnen te gaan zitten. Maar het waren maar een paar druppels en we konden ook de thee buiten opdrinken. Wat gerommel in de verte maar wij hebben daar niets van gehad. Wel lekker ons wijntje buiten kunnen opdrinken.
Bep gaat half zeven aan het eten beginnen.