Dwingeloo

11 juni 2020 - Dwingeloo, Nederland

Dinsdag 9 juni

Vanmorgen mooi weer en eerst nog overwogen om hier nog een dag te blijven. Maar toch maar weg, naar een camping in Dwingeloo. Na de nodige handelingen en ook eerst nog koffie gedronken vertrokken wij om 10.50 uit Borger. Binnendoor naar Westerbork een voormalig Kamp waar veel Joden bijeengebracht werden om daar vandaan naar een vernietigingskamp te worden vervoerd! Het was gebouwd om Joden op te vangen die net voor de oorlog Duitsland ontvluchtte. Men was nog van mening dat wij wederom neutraal zouden blijven, maar hoe liep dat anders!
Maar ook hier moeten kaartjes van tevoren on line besteld worden en dat hadden wij niet.
Je kon ook te voet naar het kamp, 2,7 km lopen. Moesten de blauwe pijlen volgen. Maar bij een bocht geen pijl dus recht uit gelopen, achter een jong stel aan die honderd meter voor ons liepen.Een eind gelopen en ik vertrouwde het al niet. Al met al na 2km terug gegaan en bij de camper gezien dat we een heel ander pad hadden moeten nemen. Daar wel gegeten en naar de camping in  Dwingeloo. Kwamen om 13.15 aan en de camper op de plaats gezet die ik vanmorgen besproken had, een comfort plaats.
Maar hoe je de camper ook zette, de schotel had last van een enorme boom die er naast stond.
Dus ik naar de receptie en verteld dat ik op deze comfort plaats ook comfort wil hebben, dwz ook TV!
Dus een andere plaats toegewezen gekregen, maar geen comfort plaats. Camper neergezet en Bep een wasje gedaan. Het was wel bewolkt maar goede temperatuur zodat we de thee en het wijntje buiten konden drinken. Na het eten toch te fris om buiten te gaan zitten, dus de spullen weer opgepakt.

Woensdag 10 juni
Het was bewolkt vanmorgen en ook niet echt warm. We dronken koffie in de camper en nadat ik de batterijen in de fietsen had gedaan zijn we om 11 uur vertrokken. Gisteren al een route uitgezet via de fietsknooppunten. Kan je precies zien hoeveel kilometer je wilt of kan rijden.
We gingen door het Nationale Park Dwingelerveld, wat een groot bos en heidegebied is en ook een schaapskudde is. Dus door bossen, langs meertjes en heidevelden. Halverwege bij de radiotelescoop gestopt om het meegebrachte eten te nuttigen. We konden onder een grote boom op een bankje zitten want het spetterde ook wat. Er waren er meer die daar meteen hun lunch gebruikte, bankjes genoeg. Die radiotelescoop is op 17 april 1956 in gebruik genomen door Koningin Juliana. Gebouwd door Werkspoor en Philips en was een korte tijd de grootste van de wereld. Heeft een diameter van 25 meter en kostte toen één miljoen gulden.
De regen was opgehouden en wij weer verder over de soms (te) smalle fietspaden, vooral in deze Corona tijd. We kwamen in Dwingeloo en hebben daar boodschappen gedaan.
Dwingeloo is een plaatsje van bijna 2500 inwoners en is toeristisch ingesteld. Ook heeft het een Brink met een muziektent er op. De eerste vermelding was in 1181. De St Nicolaaskerk is uit de 15e eeuw, maar de toren uit 1631 omdat de vorige was ingestort. We rijden dan terug langs hele velden vol met pioenrozen die heerlijk ruiken. Ook weer een stuk bos met behoorlijke heuvels er in.
On half drie weer terug op de basis. Binnen koffie gedronken want buiten is het net te fris om daar te gaan zitten. Dus de rest van de dag binnen gebleven.

Donderdag 11 juni
Vannacht behoorlijk geregend en vanmorgen toen we wakker werden regende het weer. Dus wat later opgestaan en na het eten douchen. Om 10 uur is het wel droog maar buienradar voorspelt nog meer regen, al kan je daar niet altijd op vertrouwen.
Dan koffie drinken en ik stel voor om een potje Scrabbel te gaan doen. Ik sta achter en wil wat dichterbij komen. Bep begint en legt alle letters weg, dus 50 punten extra en het spelletje al verloren voor dat ik een letter heb weggelegd! Maar kom toch aardig dicht in de buurt maar verlies wel, 5-2 voor Bep!
Na het eten miezert het nog steeds en om half drie droog. Bep heeft nu geen zin meer om te gaan fietsen, dus ga ik alleen. Naar Beilen via de fietsknooppunten. Mooi ritje van 11km. Beilen is een leuke stad met veel winkels en is het hoofddorp van midden Drenthe en heeft ruim 11.000 inwoners.
Uit onderzoek is gebleken dat hier rondom Beilen 20.000 jaar geleden al mensen woonden. In het jaar 1139 werd Beilen voor het eerst genoemd. In 1820 legde een grote brand de stad grotendeels in de as. Alleen de Stefanus kerk bleef bespaard. In 1955 werd er in Beilen een belangrijke vondst gedaan. Een goudschat uit omstreeks 400. Een gouden armband en 22 gouden Romeinse munten. De Stefanuskerk  werd in de 14 e en 15 e eeuw gebouwd. De goren is uit 1500. In 1937 en 38 werd de kerk gerestaureerd. In WOII werden de klokken verwijderd door de Duitsers om er munitie van te maken. Hier staat ook de fabriek van DOMO en het distributiecentrum van de Jumbo dus veel werkgelegenheid.
Dan weer terug, langs dezelfde mooie weg, en heb meteen afgerekend want morgen gaan we weer verder maar daar volgende keer meer over.
Buiten thee gedronken want de zon komt er af en toe door. Ook lekker een wijntje in de zon genomen.